Naar de inhoud springen

Paracas & de slaventunnels in Chincha

Paracas is een klein havenstadje in Peru. Vanuit deze plek kun je een bezoekje brengen aan Islas Ballestas (ook wel bekend als the poor mans Galapagos) en het natuurreservaat Nacional Reserve de Paracas.

Hoe kom je er?

Mijn rondreis door Peru begon in Lima. Vanaf daar nam ik de Peru Hop bus naar Paracas.

Wat is Peru Hop?

Peru Hop is opgericht door vier gringo’s. Zij vonden dat het transport in Peru beter geregeld kon worden voor toeristen. Et voilá, een paar jaar later was daar Peru Hop, een bus traject waarmee je helemaal van Lima naar La Paz in Bolivia kunt reizen.

Peru Hop bus Peru.

Waarom Peru Hop?

Omdat het lekker makkelijk en veilig is. In de meeste gevallen word je opgehaald bij je hotel en de medewerkers spreken Engels. Daarnaast worden er extra, gratis uitstapjes aangeboden.

Er zijn verschillende trajecten beschikbaar. Ik koos voor de langste. Hierbij reis je van Lima naar La Paz in Bolivia met tussenstops in Paracas, Huacachina, Nazca, Arrequipa, Cusco, Puno en Copacabana.

Wat kost het?

In 2019 betaalde ik ongeveer € 200 voor het traject van Lima naar La Paz. Een lokale bus is misschien iets goedkoper maar daar krijg je geen extra uitstapjes bij.

Chincha slave tunnels

Als je met de Peru Hop bus van Lima naar Paracas gaat dan maak je onderweg een stop bij het dorpje El Carmen. Hier bezoek je de slaventunnels van Chincha.

Het is één van de gratis uitstapjes die Peru Hop aanbiedt en een echte aanrader.

Hacienda San José

Hacienda San José werd gebouwd in de 17e eeuw. Het was een plantage waar onder andere suikerriet en katoen werd verbouwd.

Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.
Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.
Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.

Om dat allemaal te kunnen oogsten werden er slaven uit Afrika gehaald. Maar voor elke slaaf moest er belasting betaald worden. Omdat het om duizenden slaven ging kon dat bedrag flink oplopen. Daar hadden de eigenaren van de Hacienda geen zin in. Dus wat deden ze? Ze groeven tunnels onder het huis naar de haven van Chincha (waar de boten met slaven aan kwamen).

Zo konden ze de slaven naar de plantage brengen zonder belasting te hoeven betalen.

Maarja die slaven moesten natuurlijk ook ergens verblijven. En dat kon niet in het (enorme) huis want als er inspectie kwam dan moesten de eigenaren alsnog betalen. Dus de slaven werden niet alleen vervoerd door de tunnels maar moesten daar ook wonen.

Tijdens de tour verken je zelf een deel van de slaven tunnels. We stonden met elf man in één van de kamertjes waar zo’n 20 afrikanen moesten leven. Eten, slapen en poepen. Echt vreselijk. Het was er enorm donker en benauw.

In die tunnels en kamertjes zijn dan ook een hoop slaven dood gegaan.

Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.
Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.

Piraten en dieven

Des te rijker de Hacienda werd des te meer criminelen het aantrok zoals piraten en dieven. Om te kunnen ontkomen werden er nog meer tunnels gegraven. Er loopt in totaal 17 kilometer aan tunnels onder de voormalige plantage.

Van Plantage naar hotel

Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.

In 1854 werd slavernij afgeschaft en de plantage omgetoverd tot hotel. Het is een prachtige plek en je kunt je eigenlijk niet voorstellen dat hier zoveel ellende heeft plaatsgevonden. Het enige wat eraan herinnert zijn de martelwerktuigen die aan de muur hangen.

Slaven werden bij aankomst als beesten gebrandmerkt (jij bent mijn eigendom). Als ze probeerden te ontsnappen stond daar een gruwelijke straf tegenover van bijvoorbeeld 100 zweepslagen.

Waar nu bomen staan was vroeger de plantage

Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.
Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.

Er werd onder andere katoen verbouwd en geplukt

Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.
Chincha slave tunnels in Peru. Hacienda San José.

De tour duurde iets langer dan 2 uur en werd afgesloten met een drankje.

Paracas

In de middag kwam ik aan in Paracas waar niet heel veel te doen is. Je kunt een boottocht boeken voor 50 soles (in 2019) naar de Ballestas eilanden of een tochtje maken door het Paracas National Reserve.

Omdat ik al naar de Galapagoseilanden ging heb ik de Ballestas eilanden overgeslagen.

Paracas Peru.

Quad rijden in Paracas National Reserve

Wat ik wél wilde doen was een bezoekje brengen aan het Paracas woestijn park. Dus boekte ik dezelfde middag nog een quad tour.

Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.

Het was voor mij de eerste keer dat ik op een quad reed. Ik heb in Griekenland (járen geleden) wel eens op zo’n ding gezeten maar toen reed mijn vriend. Dit keer zou ik zelf gaan rijden.

Er werd niet veel tijd besteed aan instructies. Hier heb je de sleutel, zo zet je m aan, gas en rem. Succes!

Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.
Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.
Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.

Tot aan de eerste stop bij ‘El cathedral’ ging het goed. De plek deed me een beetje deed denken aan de rotsformaties langs The Great Ocean Road in Australië.

Gelanceerd

Naar mijn idee deed ik het best wel goed voor een eerste keer quad rijden en ik probeerde zo voorzichtig mogelijk te zijn. Maar helaas ging het toch fout. Het ding helde de hele tijd naar rechts en vloog opeens een heuvel op. Ik werd gelanceerd van de quad en kwam hard op de grond terecht. Achter me reden twee Duitsers in een Dune Buggy en die waren duidelijk geschrokken. “OMG are you ok? FUCK!”.

Vlak voordat het fout ging

Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.

Ja idd, fuck ja. Jezus wat een pijn. Ik voelde duidelijk wat knakken of verschuiven in mijn rug (die al niet al te best is). Maar toen ik opstond voelde ik gelukkig niets raars, alleen maar heel erge pijn in mijn stuitje en arm.

De gids was ondertussen gewoon verder gereden en kwam pas na een minuut of drie terug. Hij stelde voor dat één van de Duitsers op de quad ging maar dat vond ik een beetje onzin. Het is net als paardrijden, if you fall you just get back in the saddle. En dus ging ik weer de quad op. Maar dit keer wel mas despacio (veel langzamer).

Ik moet eerlijk zeggen, ik was best wel een beetje geschrokken. Maar gelukkig heb ik er, behalve een paar blauwe plekken, niets aan over gehouden. Wel zou ik een volgende keer om meer instructies vragen.

Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.
Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.
Paracas Peru. Quad rijden in de woestijn.

Waar verblijf je in Paracas?

Ik verbleef in Paracas Camp Backpackers. Een soort mini camping die een stuk van het dorp vandaan ligt. Maar de eigenaar rijdt je overal naartoe. Je betaalt de eerste keer 10 soles en daarna zijn alle ritjes gratis. Ik betaalde € 12 per nacht voor een tweepersoons kamer met gedeelde badkamer.

Paracas Camp Backpackers in Peru.

Is Paracas de moeite waard?

Ik vond het persoonlijk een beetje tegenvallen. Het is een heel klein dorp en er is behalve die boottochten en het National Park echt niks te doen. Je kunt er op het strand liggen maar dat vond ik er een beetje vies uitzien.

Paracas Peru.
Paracas Peru.

Meer Peru

Lima

Huacachina

Nazca

Arequipa

Colca Canyon

Cusco

Een reactie

  1. Zeth-Jan Zeth-Jan

    Prachtig uiteengezet met mooie foto’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.