Naar de inhoud springen

De Colca Canyon hiken zonder gids

Op 160 kilometer van de Peruaanse stad Arequipa vind je de Colca Canyon (de kloof van Colca). Deze kloof is maar liefst twee keer zo diep als de Grand Canyon. Je kunt er hiken en condors spotten. Ook vind je in dit gebied de Ampato berg waar mummie Juanita is gevonden.

Hoe komt de Colca Canyon aan zijn naam?

De kloof heet Colca omdat er allemaal gaten in zitten, ofwel colca’s. Deze gaten werden door oude culturen, zoals de Inca’s, gebruikt om eten in op te slaan.

Hoe kom je er?

Vanuit het bergdorpje Cabanaconde kun je verschillende hikes maken door de Colca Canyon. De meest populaire hike duurt 2 tot 3 dagen.

Je kunt een tour boeken of alles zelf regelen. Ik koos voor het laatste.

Lokale bus of transfer

Mijn reis begon in Arequipa. Vanaf daar ging ik met de bus naar Cabanaconde.

Je kunt kiezen uit verschillende lokale bus organisaties zoals Reyna, Andalucia en Milagros. Maar het is ook mogelijk om een transfer te boeken via het Pachamama hostel in Cabanaconde. Dit was ik eerst van plan maar deed het uiteindelijk niet omdat ik het te duur vond ($ 35 voor een retourtje in 2018). Voor een retourtje met de lokale bus betaal je de helft.

Terminal Terrestre

Bussen vertrekken vanaf het Terminal Terrestre. Voor maximaal 8 soles (in 2018) kun je een taxi nemen vanaf het centrum van Arequipa.

Het busstation is even wennen want: enorm druk. aan de linkerkant (ligt eraan waar je binnen komt) vind je allemaal winkeltjes en aan de rechterkant alle ticketbalies. Er zijn onwijs veel busmaatschappijen dus het duurde even voordat ik degene had gevonden waarmee ik wilde reizen: Andalucia.

Het was zaterdag en ik wilde eigenlijk de volgende dag naar Cabanaconde. Helaas ging er op zondag geen bus. Ik kon wel met een andere maatschappij: Milagros, maar die ging pas om 3 uur ’s middags. En dat wilde ik niet.

Ik besloot om een extra dag in Arequipa te blijven en de maandag naar Cabanaconde te gaan. Dat was uiteindelijk een goed besluit want ik kreeg last van mijn buik en kon die extra dag goed gebruiken om een beetje uit te rusten.

Tip: ik kocht een dag van tevoren mijn buskaartje maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig. Op de dag van vertrek waren er nog genoeg tickets te koop.

Voor- en nadelen lokale bus

Als ik deze trip opnieuw mocht doen dan zou ik voor de transfer gaan. Het transfer busje stopt namelijk onderweg bij mooie uitkijkpunten waar je foto’s kunt maken. De lokale bus doet dit niet.

De lokale bus stopt wel vaak, maar om mensen langs de kant van de weg op te pikken. Niet zodat jij foto’s kunt maken. En dat is eigenlijk wel zonde want de weg van Arequipa naar Cabanaconde is ontzettend mooi.

Verder wordt er in de lokale bus vaak harde muziek gedraaid. Continue dezelfde nummers. Na vijf uur ben je er wel klaar mee.

Waar verblijf je in Cabanaconde?

Bijna elke reisblogger heeft het over het Pachamama hostel. Omdat de medewerkers Engels spreken en je kunnen helpen met het regelen van je trip. Maar ik had geen hulp nodig. Daarnaast vond ik ze nogal duur. Een overnachting kostte € 23 (In 2018) en een fietstocht naar Cruz del Condor (waar je condors kunt zien vliegen) € 33.

Ik heb uiteindelijk een kamer geboekt bij Villa Pastor hostel en betaalde € 9 per nacht (inclusief ontbijt). Prima plek. De medewerkers spreken geen Engels maar met basis Spaans kom je er wel uit.

Het enige wat tegenviel was de altijd koude douche.

Het gehucht Cabanaconde.

Colca Canyon hike Peru. Cabanaconde.
Colca Canyon hike Peru. Cabanaconde, zwarte kat.

Welke route ga je lopen?

Er zijn verschillende routes die je kunt lopen. De populairste duurt 3 dagen en gaat van Cabanaconde naar Llahuar en Sangalle en weer terug naar Cabanaconde.

Colca Canyon hike Peru.

Ik was eigenlijk van plan om vier dagen te gaan hiken van Cabanaconde naar Llahuar, Fure. Sangalle en weer terug naar Cabanaconde. Maar dat plan heb ik afgekapt omdat ik last kreeg van mijn buik (waarschijnlijk toch iets verkeerd gegeten) en mijn knie. Ik las ergens dat het stuk van Llahuar naar Fure best wel zwaar is en dat het er stikt van de irritante zwarte bijen. Nou toen was de keuze snel gemaakt. Dan maar de populaire route.

Toegangsbewijs kopen

Voordat je überhaupt kunt gaan hiken moet je een soort toegangsbewijs kopen. Een vrouwtje kwam me tegemoet aan het begin van de trail. Voor 70 Soles (€ 18) krijg je een ticket dat vijf dagen geldig is.

Ik ben hier overigens mooi van mijn valse geld afkomen. “Vals geld?” Zie ik je denken. Ja, in 2018 reisde ik zes weken door Peru. Ergens ben ik opgelicht en heb ik 50 soles aan vals wisselgeld gekregen. Ik kwam erachter toen ik in Arequipa in een supermarkt en museum met het briefje wilde betalen. In beide gevallen werd het niet geaccepteerd.

Bij het museum vroeg ik hoe ze konden zien dat het vals geld was. Blijkbaar is het getalletje op het biljet dan niet glimmend genoeg en er zaten geen ribbels op het papier. Tja, weet ik veel.

Wat ik wel weet is dat ik het biljet nergens kwijt kon. Overal checken ze namelijk drie keer of het geld wel echt is. Behalve in Cabanaconde dus… En het was niet eens mijn schuld want ik wilde betalen met 100 soles maar de dame had geen wisselgeld en griste toen de 50 soles en 20 soles uit mijn hand.

Karma misschien want uiteindelijk bleek dat de kaartjes verkoopster zelf waarschijnlijk een oplichtster was. Maar dat lees je verderop in dit blog.

Dag 1 – van Cabanaconde naar Llahuar

De eerste dag vond ik simpel. Je moet wel veel afdalen wat niet heel fijn is voor de knieën. Maar ik had mijn kniebrace om en hikingpoles mee. Ik deed het lekker rustig aan en na ongeveer vijf uur hiken kwam ik aan bij de eerste stop: Llahuar lodge.

Beginpunt van de trek vanuit Cabanaconde.

Colca Canyon hike Peru. Start van de trail.
Colca Canyon hike Peru.
Colca Canyon hike Peru. Paarden.
Colca Canyon hike Peru. Cactus.

In Peru vind je een hoop cactus plantages. De cactussen trekken een insect aan (die witte bolletjes). Deze insecten worden verzameld, gedroogd en dan fijn geplet. Het bloed (echt heel rood) wordt gebruikt om wol mee te kleuren.

Colca Canyon hike Peru.

That’s right. Geen tent dit keer. Ik besloot dat het een beter idee was om een accommodatie te boeken. Natuurlijk werden de kosten voor deze trip daardoor wel hoger maar liever dat dan een kapotte knie.

Llahuar lodge heeft ook een restaurant dus ik hoefde ook geen eten mee te slepen. Alleen water en wat snacks.

Colca Canyon hike Peru. Llahuar lodge.

Het beste aan deze plek waren de natuurlijke hotsprings waar je heerlijk kon relaxen.

Dag 2 – Van Llahuar naar Sangalle

Dag twee begon met een goed ontbijtje (pannenkoeken met jam, thee en een fruitdrankje). Daarna begon ik aan de wandeling naar Sangalle.

Ik vond het wederom een redelijk makkelijke hike. In het begin moet je wel omhoog lopen maar dat gaat via de autoweg. Er zijn dus geen irritante stenen waarover je kunt uitglijden. De route is ook niet heel erg stijl.

Na ongeveer 2,5 uur hiken zag ik de tweede accommodatie al in het dal liggen. Ik dacht dat ik er binnen een uur zou zijn maar dat werd uiteindelijk twee uur. De afdaling was best wel stijl en het pad was soms heel erg smal. Ik nam er de tijd voor.

Rond 13 uur sloeg de vermoeidheid toe. Mede door de brandende zon. Gelukkig hoefde ik toen nog maar een uurtje. Om 14 uur kwam ik aan bij de Paraiso Ecolodge in Sangalle.

Colca Canyon hike Peru. Llahuar naar Sangalle.

Onderweg kwam ik een kleine, dode slang tegen.

Colca Canyon hike Peru. Slang.

De ecolodge was mooi maar ook erg toeristisch. Het was er erg druk (hoewel de foto hieronder anders doet vermoeden).

Colca Canyon hike Peru. Sangalle Ecolodge.

Dag 3 – van Sangalle naar Cabanaconde

Men zegt dat de derde dag de zwaarste is. Helaas kan ik het hier niet mee oneens zijn. Op deze dag ben je 2,5 uur lang een berg aan het beklimmen. In het begin vond ik het nog wel te doen, ik haalde onderweg zelfs een paar mensen in.

De laatste loodjes zijn het zwaarst. Elke keer als je denkt dat je er bent komt er weer een haarspeld bocht. “Puta de madre! Mierda cono berg!”

Gelukkig komt aan alles een einde. Na 3 uur wandelen kwam ik aan waar ik begon: Cabanaconde.

Colca Canyon hike Peru. Sangalle naar Cabanaconde.

Het uitzicht wanneer je eindelijk boven bent.

Cruz del Condor

Als je naar Cabanaconde en de Colca Canyon gaat dan mag je Cruz del Condor eigenlijk niet overslaan. In deze kloof woont de Andescondor. Een beschermde diersoort. De vogel vliegt ’s ochtends vroeg en ’s middags laat door de kloof.

Men heeft platformen gebouwd zodat toeristen de condors goed kunnen bewonderen. Het schijnt dat ze soms heel dichtbij komen. Tot op vijf meter afstand.

Ik heb ze wel gezien, maar niet van zo dichtbij.

Hoe kom je er?

Ik bezocht Cruz del Condor op de dag dat ik terug zou gaan naar Arequipa. Het ligt op de weg en het leek me het handigst om het zo te doen. Om 7 uur ’s ochtends vertrekt vanuit Cabanaconde een bus van Reyna naar Arequipa. Je kunt gewoon in de bus gaan zitten en wanneer je eruit moet op de deur kloppen. Het ritje duurt 30 minuten en kost 2 soles (in 2018).

Verkoopsters in traditionele kledij bij Cruz del Condor.

Cruz del condor, Colca Canyon Peru.

Knap zijn ze niet.

Toch nog eentje van dichtbij gezien, haha.

Toegangsbewijs deel 2

Als je geen tour hebt geboekt en Cruz del Condor solo bezoekt dan moet je een toegangsbewijs kopen. Ik had dit natuurlijk al gedaan toen ik begon aan de Colca Canyon hike. Dus ik dacht, dat zit wel goed.

Maar de controleurs bekeken mijn ticket met argwaan. Ze vroegen van wie ik het had gekocht, hoe die persoon eruit zag en wat ik ervoor had betaald. Ik voelde de bui al hangen. Gelukkig bleek de prijs die ik had betaald (70 soles) juist te zijn. Alleen op het ticket stond dus 40 soles. En de mevrouw had blijkbaar een verkeerd deel uit het ticket geknipt.

Het leek erop dat ik een ticket had gekocht van een oplichtster. Maar omdat dit natuurlijk niet mijn fout was hoefde ik gelukkig niet nog een keer 70 soles te betalen.

En zoals ik al eerder vertelde heb ik het ticket met 50 soles vals geld betaald. Dus eigenlijk heb ik de oplichtster opgelicht. Haha.

Van Cruz del Condor naar Arequipa

Na de condors te hebben zien vliegen was het tijd om verder te gaan naar Arequipa. Rond 09:15 uur zou er vanuit Cabanaconde een bus van Andalucia vertrekken naar Arequipa. Ik stond rond 9 uur al langs de weg te wachten. Maar om 09:50 uur was er nog steeds geen bus van Andalucia voorbij gekomen.

Cruz del Condor is heel toeristisch en er rijden constant bussen voorbij. Misschien had ik de bus gemist, aangezien voor een toeristenbus of kwam hij gewoon niet?

Omdat ik geen zin had om langer te wachten besloot ik een toeristen busje aan te houden. Maar dat was nog niet zo makkelijk. De meesten nemen geen lifters mee. Gelukkig was er tóch eentje die stopte. Hij ging niet helemaal naar Arequipa maar stopte wel in Chivay. Leek me een prima idee want in Chivay kun je weer op de bus stappen naar Arequipa.

Colca Canyon Peru.

Onderweg stopte de man ook nog een paar keer bij uitzichtpunten en in het dorpje Macca. Hier kon je allemaal souvenirs kopen en baby alpaca’s bewonderen.

Macca met zijn bijzondere standbeelden.

Colca Canyon Peru. Macca kerk.

Beeld van de Inca die die Spanjaard verslaat.

Colca Canyon Peru. Macca.

Aangekomen in Chivay had ik wéér mazzel want de bus naar Arequipa stond al klaar. Ik had tien minuten om een kaartje te kopen, naar de wc te gaan en nog een broodje te kopen.

Jammer genoeg was de busrit niet heel fijn. Het was mega warm en iedereen hield om de een of andere reden de ramen dicht. Ik ging helemaal kapot. Verder werd ik 5 uur lang aangestaard door een oud opaatje. Nogal awkward.

Oppassen voor overstekende beestjes!

Colca Canyon Peru. Waarschuwingsbord alpaca.

Wat kost de Colca Canyon hike?

Voor mijn eigen georganiseerde trip naar de Colca Canyon heb ik uiteindelijk € 140 betaald. Best wel een flink bedrag. Dit komt voornamelijk omdat ik in accommodaties verbleef en bij restaurants heb gegeten. Als ik was gaan kamperen dan had me dat zeker geld bespaard.

Ondanks de hoge kosten ben ik toch blij dat ik de Colca Canyon op eigen houtje heb verkend. Het is gewoon heerlijk om alles in je eigen tempo te kunnen doen en zelf je route te kunnen bepalen.