Verder naar bericht

De Colca Canyon hiken zonder gids

Op zo’n 160 kilometer van Arequipa vind je de Colca Canyon (de kloof van Colca). Deze kloof is maar liefst twee keer zo diep als de Grand Canyon. Je kunt er hiken en condors spotten. Ook vind je in dit gebied de Ampato berg waar mummie Juanita is gevonden. Natuurlijk kon ik Arequipa niet verlaten zonder een bezoekje te brengen aan de Colca Canyon.

Hoe komt de Colca Canyon aan zijn naam?

De kloof heet Colca omdat er allemaal gaten in zitten, ofwel Colca’s. Deze gaten werden door oude culturen zoals de Inca’s gebruikt om eten in op te slaan.

Hoe kom je er?

Als je wilt hiken in de Colca Canyon dan moet je eerst naar Cabanaconde. Vanuit dit dorpje (of meer gehucht eigenlijk) kun je treks maken.

Lokale bus of toeristen bus

Je reist van Arequipa naar Cabanaconde met de bus. Er zijn verschillende bus organisaties die erheen gaan zoals Reyna, Andalucia en Milagros. Er is ook een toeristenbus die je kunt boeken via het Pachamama hostel in Cabanaconde. Eigenlijk wilde ik dit doen.

Ik was net in Arequipa aangekomen en super moe. Ik had helemaal geen zin om naar het busstation te gaan en uit te zoeken welke bus ik moest nemen en hoe laat. Dus ik stuurde een e-mail naar Pachamama. De heenreis zou 18,50 dollar kosten en de terugreis 16 dollar.

Als je zelf een busticket boekt dan ben je in totaal 14 dollar kwijt. Nogal een verschil dus.

De volgende ochtend had ik meer energie en dacht bij mezelf “kom op, ik ga toch geen pussy ass gringa zijn!?”. Dus op naar het busstation. Ik vroeg de receptie van mijn hotel om een taxi te regelen. Hij zei dat Arequipa veilig is en dat je eigenlijk gewoon elke taxi kunt nemen. Maar het was toch goed dat ik hem vroeg om te helpen omdat hij een goede prijs voor me kon regelen. Voor een ritje van het hotel naar het busstation zou ik niet meer moeten betalen dan 8 Soles.

Terminal Terrestre

Het busstation is even wennen want: enorm druk. aan de linkerkant (ligt eraan waar je binnen komt) vind je allemaal winkeltjes en aan de rechterkant alle ticketbalies. Er zijn onwijs veel busmaatschappijen dus het duurde even voordat ik degene had gevonden waarmee ik wilde reizen: Andalucia.

Het was zaterdag en ik wilde eigenlijk de volgende dag naar Cabanaconde. Helaas ging er op zondag geen bus. Ik kon wel met een andere maatschappij: Milagros, maar die ging pas om 3 uur ’s middags. En dat wilde ik niet.

Dus ik besloot om een extra dag in Arequipa te blijven en maandag naar Cabanaconde te gaan. Dat was uiteindelijk een goed besluit want ik kreeg last van mijn buik en kon die extra dag goed gebruiken om een beetje uit te rusten.

Voor- en nadelen van de lokale bus

Nu ik de reis achter de rug heb moet ik toegeven dat de toeristen bus misschien toch een betere optie was geweest. De toeristenbus maakt namelijk op verschillende plekken een extra stop. Uitkijkpunten bijvoorbeeld. De lokale bus doet dit niet.

De lokale bus stopt wél erg vaak om mensen langs de kant van de weg op te pikken. En daardoor duurt de reis uiteindelijk langer dan verwacht.

Daarnaast wordt er in de lokale bussen vaak Spaanse muziek gedraaid. Hard en constant dezelfde nummers. Na vijf uur heb je het wel gehad.

En qua prijs. Ik denk dat de lokale bus uiteindelijk niet heel veel goedkoper was omdat ik vier keer met de taxi naar en van het busstation moest reizen. Wát op zich ook weer onzin was want op de dag dat ik vertrok waren er nog genoeg plekken in de bus over.

Je hoeft dus helemaal niet een dag van tevoren al bustickets te kopen.

Waar verblijf je in Cabanaconde?

Bijna elke reisblogger heeft het over het Pachamama hostel. De medewerkers spreken Engels en kunnen je helpen met het regelen van hikes en tours. Maar daar had ik helemaal geen behoefte aan. De route stond al in mijn Maps.me app en ik vond Pachamama om heel eerlijk te zijn nogal duur. Ze vroegen 23 euro voor een overnachting en 33 euro voor een fietstocht naar Cruz del Condor. Ja doei!

Dus ik besloot ergens anders te verblijven. Bij het Villa Pastor hostel. Voor 9 euro boekte ik een eigen kamer met badkamer en ontbijt. Prima plek. De medewerkers spreken geen Engels maar met basis Spaans kom je er wel uit.

Het enige wat tegenviel was de douche. Altijd koud. Heel vervelend als je net een zware hike achter de rug hebt en graag wilt douchen.

Het gehucht Cabanaconde

Welke route ga je lopen?

Er zijn verschillende routes die je kunt lopen. De populairste duurt 3 dagen en gaat van Cabanaconde naar Llahuar naar Sangalle en weer terug naar Cabanaconde.

Ik was eigenlijk van plan om vier dagen te gaan hiken van Cabanaconde naar Llahuar naar Fure naar Sangalle en weer terug naar Cabanaconde. Maar dat plan heb ik afgekapt omdat ik last kreeg van mijn buik (waarschijnlijk toch iets verkeerd gegeten) en mijn knie. Ik las ergens dat het stuk van Llahuar naar Fure best wel zwaar is en dat het er stikt van de irritante zwarte bijen. Nou toen was de keuze snel gemaakt. Dan maar de popi jopi route.

Toegangsbewijs kopen

Voordat je überhaupt kunt gaan hiken moet je een soort toegangsbewijs kopen. Een vrouwtje kwam me tegemoet aan het begin van de trail. Voor 70 Soles (18 euro) krijg je een ticket dat vijf dagen geldig is.

Ik ben hier overigens mooi van mijn valse geld afkomen. Vals geld? Zie ik je denken. Ja dat was ik even vergeten te vertellen maar ik ben dus ergens (denk in Paracas) opgelicht. Ik heb 50 Soles vals wisselgeld gekregen. Ik kwam hier achter toen ik in een supermarkt en een museum met dat briefje probeerde te betalen. In het museum vroeg ik hoe ze zagen dat het geld vals was. Blijkbaar was het getalletje op het biljet niet glimmend genoeg en er zaten geen ribbels op het papier. Tja. Weet ik veel.

Wat ik wel weet is dat ik het biljet nergens kwijt kon. Overal checken ze namelijk drie keer of het geld wel echt is. Behalve in Cabanaconde dus… En het was niet eens mijn schuld want ik wilde betalen met 100 Soles maar ze had geen wisselgeld en griste toen de 50 Soles en 20 Soles uit mijn hand.

Karma misschien want uiteindelijk bleek dat ze waarschijnlijk een oplichtster was. Maar dat lees je verderop in dit blog.

Dag 1 – van Cabanaconde naar Llahuar

De eerste dag vond ik simpel. Je moet wel veel afdalen wat niet heel fijn is voor de knieën. Maar ik had mijn kniebrace om (cadeautje van mijn Vodafone collega’s) en hikingpoles mee. Ik deed het lekker rustig aan en na ongeveer vijf uur hiken kwam ik aan bij de eerste stop: Llahuar lodge.

Beginpunt van de trek vanuit Cabanaconde

In Peru vind je een hoop cactus plantages. De cactussen trekken een insect aan (die witte bolletjes). Deze insecten worden verzameld, gedroogd en dan fijn geplet. Het bloed (echt heel rood) wordt gebruikt om wol mee te kleuren.

That’s right. Geen tent. Ik besloot dat het een beter idee was om gewoon een accommodatie te boeken. Natuurlijk werden de kosten voor deze trip daardoor wel hoger maar liever dat dan een kapotte knie.

Llahuar lodge heeft ook een restaurant dus ik hoefde ook geen eten mee te slepen. Alleen water en wat snacks.

Het allerbeste waren de zwembaden/ natuurlijke hotsprings. Heerlijk om te kunnen relaxen na een lange ochtend hiken. Het was echt een beetje een klein paradijs.

Dag 2 – Van Llahuar naar Sangalle

Dag twee. Eerst even ontbijten (pannenkoeken met jam, thee en een fruitdrankje) en daarna op naar Sangalle. Wederom een redelijk makkelijke hike. In het begin moet je wel omhoog lopen maar dat gaat via de autoweg. Er zijn dus geen irritante stenen waarover je kunt uitglijden. En de route is ook niet heel erg stijl. Na ongeveer 2,5 uur hiken zie je de tweede accomodatie al in het dal liggen. Ik dacht dat ik er binnen een uur zou zijn maar dat werd uiteindelijk twee uur. De afdaling was best wel stijl en het pad was soms wel heel erg smal. Ik nam er mijn tijd voor. Rond 13 uur sloeg de vermoeidheid toe. Mede door de brandende zon. Gelukkig hoefde ik toen nog maar een uurtje. Rond 14 uur kwam ik aan bij de Paraiso Ecolodge in Sangalle.

Kleine, dode slang

Hoewel het een mooie plek is om te verblijven is het ook heel toeristisch. Veel drukker dan de eerste accommodatie. Het was eigenlijk de enige plek waar ik me, tussen de groepjes, een beetje alleen voelde.

Sowieso vond ik het moeilijk om elke keer zo vroeg in de middag aan te komen. Want wat ga je dan de rest van de tijd doen? Ik ben super slecht in relaxen. Ik kan gewoon niet niets doen. Gelukkig had ik een boek gedownload op mijn mobiel en de nieuwe Netflix serie The Haunting of Hill House. Ik moet zeggen een pikdonkere cottage is toch wel dé plek om deze horror serie te kijken.

Dag 3 – van Sangalle naar Cabanaconde

Men zegt dat dag 3 de zwaarste dag is. Helaas kan ik het hier niet mee oneens zijn. Op deze dag ben je 2,5 uur lang een berg aan het beklimmen. In het begin vond ik het nog wel te doen, ik haalde onderweg zelfs een paar mensen in.

De laatste loodjes zijn echt het zwaarst. Elke keer als je denkt dat je er bent komt er weer een haarspeld bocht. Puta de madre! Mierda cono berg!

En dan zijn er nog de vliegen. Constant van die kleine klote vliegjes die je lastigvallen. Yup. Ik was er klaar mee. Blij toen ik na drie uur Cabanaconde bereikte en kon uitrusten.

Het uitzicht wanneer je eindelijk boven bent

Solo hiken

Degene die mijn blog volgen vragen zich waarschijnlijk af waarom ik na mijn ervaring met José de creep weer solo ben gaan hiken.

Omdat de Colca Canyon totaal anders is dan de Santa Cruz trek. Ten eerste is deze hike veel populairder. Je komt constant mensen tegen en bent dus nooit lang alleen. De routes zijn simpel, je kunt onderweg water of snacks kopen én er zijn hostels/ hotels. Eigenlijk is de Colca Canyon hike een beetje een glam hike. Veel luxer.

En daarnaast, de Santa Cruz hike ging ook goed. Tot ik de laatste dag zelf een stomme fout maakte.

Cruz del Condor

Als je naar Cabanaconde en de Colca Canyon gaat dan mag je Cruz del Condor eigenlijk niet overslaan. In deze kloof woont de Andescondor. Een beschermde diersoort. De vogel vliegt ’s ochtends vroeg en ’s middags laat door de kloof.

Men heeft platformen gebouwd zodat toeristen de condors goed kunnen bewonderen. Het schijnt dat ze soms heel dichtbij komen. Tot op vijf meter afstand.

Ik heb ze wel gezien, maar niet van zo dichtbij.

Verkoopsters in traditionele kledij bij Cruz del Condor

Tja, echt knap zijn ze niet

Toch nog eentje van heel dichtbij gezien

Opgelicht?

Als je Cruz del Condor solo bezoekt moet je een toegangsbewijs kopen. Ik had dit bewijs natuurlijk al gekocht toen ik begon aan de Colca Canyon hike. Dus ik dacht, dat zit wel goed. Maar de controleurs bekeken mijn ticket met argwaan. Ze vroegen van wie ik het had gekocht, hoe die persoon eruit zag en wat ik ervoor had betaald. Ik voelde de bui al hangen. Gelukkig bleek de prijs die ik had betaald (70 Soles) juist te zijn. Alleen op het ticket stond dus 40 Soles. En de mevrouw had blijkbaar een verkeerd deel uit het ticket geknipt.

Het leek erop dat ik een ticket had gekocht van een oplichtster. Maar omdat dit natuurlijk niet mijn fout was hoefde ik gelukkig niet nog een keer 70 Soles te betalen.

En zoals ik al eerder vertelde heb ik het ticket met 50 Soles vals geld betaald. Dus eigenlijk heb ik de oplichtster opgelicht. Haha.

Van Cabanaconde naar Cruz del Condor

Ik bezocht Cruz del Condor op de dag dat ik terug zou gaan naar Arequipa. Het ligt op de weg en het leek me het handigst om het zo te doen. Om 7 uur ’s ochtends vertrekt vanuit Cabanaconde een bus van Reyna naar Arequipa. Je kunt gewoon in de bus gaan zitten en wanneer je eruit moet loop je naar voren en klop je op de deur. Het ritje duurt zo’n 30 minuten en kost 2 Soles.

Van Cruz del Condor naar Arequipa

Na de condors te hebben zien vliegen was het tijd om verder te gaan naar Arequipa. Rond 09:15 uur zou er vanuit Cabanaconde een bus van Andalucia vertrekken naar Arequipa. Ik stond rond 9 uur al langs de weg te wachten. Maar om 09:50 uur was er nog steeds geen bus van Andalucia voorbij gekomen.

Cruz del Condor is heel toeristisch en er komen constant witte toeristen busjes voorbij en grotere toeristen bussen. Misschien had ik de bus gemist. Aangezien voor een toeristen bus? Of misschien kwam ie gewoon niet?

Ik had geen zin om nog langer te wachten en besloot een wit toeristen busje aan te houden. Helaas reden ze allemaal door. Maar ik had geluk. Al snel stopte er een grijs VIP vervoer busje waar al vier toeristen in zaten. Hij ging niet naar Arequipa maar wilde me voor 7 Soles wel meenemen naar Chivay. Leek me een prima idee want in Chivay kun je weer op de bus stappen naar Arequipa.

Onderweg stopte de man ook nog een paar keer bij uitzichtpunten en in het dorpje Macca. Hier kon je allemaal souvenirs kopen en baby alpaca’s bewonderen.

Macca met zijn bijzondere standbeelden

Beeld van de Inca die die Spanjaard verslaat

Aangekomen in Chivay had ik wéér mazzel want de bus naar Arequipa stond al klaar. Ik had tien minuten om een kaartje te kopen, naar de wc te gaan en nog een broodje te kopen. Ik vroeg me wel af hoe die bus dan daar gekomen was want ik had onderweg geen enkele Andalucia bus voorbij zien komen. Maar goed, who cares. I was on the way!

Jammer genoeg was de busrit niet heel fijn. Ten eerste was het mega warm en iedereen hield om de een of andere reden de ramen dicht. Ik ging helemaal kapot. En voor me zat een oud mannetje die zich constant omdraaide om me aan te staren. En als ik zeg constant, dan bedoel ik ook echt constant. Vijf uur lang.

Ik weet dat hij naar mij zat te staren omdat ik op een gegeven moment op de stoel naast me (die was vrij) ging zitten met mijn backpack op schoot. Op deze manier kon hij niet meer naar me staren. Maar vervolgens ging hij dus helemaal opstaan om over die backpack naar me te kunnen kijken. Heel erg irritant. Eigenlijk had ik moeten zeggen “Que pasa?” maar ik heb hem maar gewoon genegeerd. Ik vermoed dat hij me misschien wel een leuke kandidaat vond voor zijn zoon die naast hem zat. Jammer voor hem, één man vind ik wel genoeg.

Oppassen voor overstekende beestjes!

Kosten Colca Canyon

Voor mijn eigen georganiseerde trip naar de Colca Canyon heb ik uiteindelijk toch nog zo’n 140 euro betaald. Dit komt voornamelijk door het verblijf in de accommodaties onderweg. Ook het eten was, voor Peruaanse begrippen, redelijk prijzig. Als ik mijn tent en eigen eten had meegenomen was ik goedkoper uit geweest. Ook had ik kunnen besparen op taxi ritjes naar het busstation en boodschappen. En als je alleen reist ben je altijd duurder uit want je kunt bepaalde kosten niet delen.

Ik heb even gekeken naar wat een tour zou kosten en via Peru Hop zou dat voor 3 dagen zo’n 70 Dollar zijn. Maar er staat dan niet bij wat voor route het is. Het kan een compleet andere route zijn die ik heb gelopen. En misschien is het een overnachting met tent en slaapzak.

Ondanks de hoge kosten ben ik toch blij dat ik de Colca Canyon op eigen houtje heb verkend. Het is gewoon heerlijk om alles in je eigen tempo te kunnen doen en zelf je route te kunnen bepalen.