Verder naar bericht

Puyuhuapi

Puyuhuapi is een klein dorp langs de Carretera Austral. De huizen hebben, zoals zoveel huizen in Chili en Argentinië, een Duitse uitstraling. Dat komt omdat de eerste kolonisten die hier voet aan wal zette uit Duitsland kwamen. De grootste attractie rondom Puyuhuapi is Quelat National Park met de Ventisquero Colgante (de hangende gletsjer).

Waar verblijf je in Puyuhuapi?

Ik verbleef twee nachten bij Hostal Ventisquero. In had mijn eigen kamer en badkamer. Het was prijzig (27 euro per nacht) maar ik had even een break nodig van kamperen.

Daarnaast waren mijn kleren en tent nog nat van de avond ervoor. Gelukkig scheen in Puyuhuapi de zon en kon alles mooi drogen.

De eigenaren van Hostal Ventisquero waren enorm aardig en er was een gezamenlijke keuken die ik kon gebruiken.

Wat is er te doen in Puyuhuapi?

Sendero Los Canelos

Vanuit het dorp kun je een korte trail lopen genaamd Los Canelos. Je moet hiervoor wel 1000 Peso (1,38 euro) betalen omdat het privé terrein is.

De trail eindigt bovenop een berg waar je mooi uitzicht hebt over Puyuhuapi en de Rio Pascua.

Ventisquero Colgante

Op zo’n 30 minuten rijden van Puyuhuapi vind je de Ventisquero Colgante.

Er zijn verschillende hostels die transfers aanbieden naar de hangende gletsjer. Zo ook mijn hostel. Voor 5000 Peso (6 euro) werd ik naar de gletsjer gebracht en een paar uur later weer opgehaald. Ideaal!

Het beste is om de gletsjer zo vroeg mogelijk te bezoeken. Dan zijn er nog niet zoveel mensen. Het minibusje van Hostal Ventisquero vertrok om 08:10 uur. Het regende die ochtend enorm. We stopten even bij de park entree om een ticket te kopen en reden daarna door naar de parkeerplaats. Er stond één andere auto.

Ik begon meteen aan de hike naar de gletsjer. De enige mensen die ik heb gezien onderweg waren de man en vrouw die bij me in het busje zaten. Verder niemand. En toen ik eenmaal bij het uitkijkpunt kwam had ik de gletsjer zeker 20 minuten voor mezelf. Het was inmiddels gestopt met regenen. De zon scheen niet maar dat was ok want dat had de foto’s verpest. Een beetje bewolking was prima.

Toen ik weer terug naar beneden liep werd duidelijk dat de andere toeristenbusjes gearriveerd waren. Ik kwam constant mensen tegen.

Op weg naar de gletsjer

Ik had de gletsjer helemaal voor mezelf!

Andere hikes

Er zijn een aantal andere kleine hikes die je kunt lopen bij de Ventisquero Colgante. Ook is er een wat grotere hike die naar een waterval leidt. Helaas was dit pad halverwege afgesloten voor onderhoud. Het begindeel was eigenlijk ook al niet heel goed onderhouden en zelfs een beetje gevaarlijk. Ik ben in totaal maar vier mensen tegenkomen (groepje) op de terugweg. Verder niemand.

Uitzicht op de gletsjer vanaf de andere hike

Met de boot of kano naar de gletsjer

Het is mogelijk om een boot- of kanotocht te boeken naar de gletsjer. Ik had hier helaas geen tijd voor en vond het ook een beetje duur (25 euro).

Termas del Ventisquero

Genoeg van al het hiken? Dan kun je relaxen in de hotsprings van Ventisquero. Ik ben er zelf niet geweest (want: badpak vergeten) maar het zal vast heerlijk zijn.

Dolfijnen kijken

Het schijnt dat er vier verschillende soorten dolfijnen rondzwemmen in het meer dat grenst aan Puyuhuapi. Ik ben zelf niet het water op geweest maar mocht je naar Puyuhuapi gaan en van dolfijnen houden dan zou ik zeggen: huur een kayak!

Bosque Encantado

Ik wilde heel graag hiken naar het betoverde bos maar de trail is sinds 2018 gesloten in verband met een aardbeving. Eigenlijk wist ik dit al want ik had van tevoren op de site van CONAF (organisatie die alle parken in Chili beheert) gekeken. Ook las ik op TripAdvisor een review van twee Zweden die de trail toch waren gaan lopen. Blijkbaar is een groot deel verwoest door een lawine. Erg jammer.

No love for Israël

Chilenen houden niet van mensen uit Israël. Daar kwam ik achter toen ik een ouder Chileens stel sprak in mijn hostel. Ze vertelden dat ze mensen uit Israël arrogant vinden en irritant. Blijkbaar worden mensen uit Israël zelfs in bepaalde Chileense parken geweerd omdat ze bijvoorbeeld geen respect hebben voor de natuur en troep achterlaten.

Later (toen ik in Patagonia Park was) sprak ik een Chileense dame die vertelde dat een Israëlische man in 2018 een bosbrand had veroorzaakt. Overal staat dat je geen vuur mag maken en hij deed dat wel. Whoppa, 50 duizend vierkante meter bos in de fik.

Tja, als je dat soort verhalen hoort dan begrijp je wel waar de dislike voor Israëliërs vandaan komt. Het probleem is dat je hiermee een heel volk over één kam scheert. Want ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. In Nederland heb je ook domme mensen die domme dingen doen. Betekent niet dat we allemaal zo zijn.

Met de bus naar Coyhaique & Puerto Rio Tranquilo

Na mijn bezoek aan de hangende gletsjer was het tijd om verder te gaan. Puyuhuapi heeft geen busstation. Kaartjes voor de bus kun je bij de supermarkt kopen (cash only).

De bus van Puyuhuapi naar Coyhaique rijdt niet elke dag. Voor mij kwam het gelukkig precies goed uit. Op de dag dat ik weg wilde reed er een bus.

De bus zou rond 06:00 uur in de ochtend vertrekken maar had een vertraging van 30 minuten. Zo’n vijf uur later kwamen we aan in Coyhaique.

Coyhaique is de grootste stad die je tegenkomt op de Carretera Austral. Je kunt hier geld pinnen en boodschappen doen. Ik ben hier maar een paar uur geweest omdat ik meteen doorging naar Puerto Rio Tranquilo.

De rit van Coyhaique naar Puerto Rio Tranquilo duurt vijf uur en is oncomfortabel. De weg is onverhard en de bus scheurt eroverheen met een behoorlijke snelheid. Shaken, not stirred. Ondertussen vonden twee kinderen het een puik idee om te gaan spelen met een stuiterbal. Uiteraard waren ze het ding constant kwijt.

Toen we eindelijk aankwamen in Puerto Rio Tranquilo was ik helemaal kapot. Maar het zou nog erger worden. Waarom? Dat lees je in het volgende blog.

Carretera Austral filmpje

Laat als eerste een reactie achter