Verder naar bericht

Puerto Rio Tranquilo

Puerto Rio Tranquilo is een gehucht langs de Carretera Austral. Je vindt hier de Marble Caves. Grotten met een marmerachtige structuur omringd door helderblauw water.

Waar verblijf je in Puerto Rio Tranquilo?

Ik reisde in één keer van Puyuhuapi naar Puerto Rio Tranquilo (met een tussenstop in Coyhaique). De rit duurde in totaal 10 uur en ik was helemaal kapot toen ik rond 8 uur ’s avonds aan kwam.

Het eerste wat ik deed was een tour boeken naar de Marble Caves voor de volgende dag. Er zijn verschillende aanbieders in Puerto Rio Tranquilo en ik boekte een tour bij de eerste de beste. De prijzen en het aanbod zijn overal hetzelfde.

Voor een tour van 3 uur betaalde ik 20 duizend Peso (26,70 euro).

Camping Rio Chirifo

Daarna ging ik op zoek naar een plek om te slapen. Ik eindigde op camping Rio Chirifo omdat deze een goede beoordeling had online. Ik betaalde 5000 Peso (6,70 euro) voor 1 nacht.

Het was superdruk op de camping. Overal stonden tenten. Ik besloot mijn tent op te zetten bij de gezamenlijke kook/ eetruimte. Hier kon je ook gebruik maken van wifi maar omdat het zo druk was klapte het netwerk er constant uit.

Vervolgens arriveerde er een groep jongeren waarvan ik dacht “here comes trouble”. Helaas had ik gelijk. Twee van de debielen hielden tot 4 uur ’s nachts de hele camping wakker met keiharde muziek en geschreeuw.

Eigenlijk wilde ik er wat van zeggen maar toen bedacht ik me dat je met dronken mensen niet kunt praten. En dus liet ik het maar zitten.

Hostel Casa

De volgende dag ging ik op zoek naar een hostel. Nog een nacht tussen die idioten? Ik dacht het niet. Ik belandde bij Hostel Casa waar ik een kamer deelde met drie andere meiden. Die avond sliep ik heerlijk, ondanks één snurkende chick. Ik betaalde 10 duizend Peso (13,35 euro) voor 1 nacht.

In de buurt stond een groot stuk bos in brand. Onderstaande helikopter werd ingezet om het vuur te blussen.

Marble Caves

De boottocht naar de Marble Caves duurt ongeveer 3 uur. We maakten eerst een stop bij een gestrand schip. Wat precies het verhaal erachter is weet ik niet want ik kon de schipper niet goed verstaan.

Daarna gingen we door naar de grotten. We staken daarbij een groot meer over. Het waaide flink en de boot klapte hard op het water. Ik zou niet willen zeggen dat ik bang was maar wel een beetje nerveus.

Op het General Carrera meer is in 2015 Douglas Tompkins om het leven gekomen. Hij was de oprichter van het outdoor merk The North Face en Esprit. En hij was de eigenaar van diverse Nationale Parken in Chili. Hij zette zich in voor het behoud van de natuur en hield van skiën en bergbeklimmen. Op de dag dat hij overleed werd hij overrompeld door de sterke Patagonische wind. Zijn kano sloeg om en hij belandde in het ijskoude water. Pas na twee uur kwam er een helikopter. Te laat. Tompkins overleed op 72-jarige leeftijd in het ziekenhuis van Coyhaique.

Ironisch dat de natuur waar hij zo van hield en zich voor inzette uiteindelijk zijn ondergang werd.

Gelukkig is onze boot niet omgeslagen en kwamen we veilig aan bij de marmer grotten.

De Marble Caves zijn prachtig. Het steen heeft een soort marmeren structuur en het water is helder blauw. Wanneer de zon erop schijnt is het helemaal mooi. Jammer genoeg zijn de schippers niet heel erg voorzichtig. Onze boot botste meerdere malen tegen het steen aan. Sommige boten stopten zelfs in de grotten om toeristen eruit te laten. Illegale praktijken, aldus onze schipper.

Gletsjer hiken

Wat je óók nog kunt doen in Puerto Rio Tranquilo is gletsjer hiken! Ik heb dit al een keer gedaan in IJsland en vond die ene keer wel genoeg. Voor meer info check Tripadvisor: gletsjer hike in Puerto Rio Tranquilo.

Met de bus van Puerto Rio Tranquilo naar Patagonia Park

Mijn volgende bestemming was Patagonia Park. Een uitdaging met openbaar vervoer maar niet onmogelijk. Ik kocht bij restaurant Condor een buskaartje naar Cochrane . Kosten: 10 duizend Peso (13,40 euro).

Bij Encruce Entrada Baker, de wegkruising naar het park (zo’n 17 kilometer voor Cochrane) vroeg ik de buschauffeur om me eruit te laten. Vanaf daar is het nog zo’n 11 kilometer (3 uur lopen) naar de receptie van het park. Omdat ik een zware backpack bij me had besloot ik om te gaan liften.

Of ik daadwerkelijk een lift heb gescoord lees je in het volgende blog.

Carretera Austral filmpje

Laat als eerste een reactie achter