Verder naar bericht

Caleta Tortel

Caleta Tortel is een dorp in de Chileense Aysen regio. Het ligt langs de Carretera Austral en werd in 1955 opgericht om het hout van de cypress de las guaytecas te exploiteren. Een boom die veel voorkomt in de regio. Caleta Tortel is bijzonder want het hele dorp is gebouwd op palen. Er zijn geen wegen. In plaats daarvan zijn er houten wandelpaden die over het water lopen.

Wat is er te doen in Caleta Tortel?

Het dorp zelf is eigenlijk de bezienswaardigheid. In twee uurtjes kun je een goede indruk krijgen van Caleta Tortel. In drie uur kun je ook nog de Cerro Vigia hike doen.

Een minibusje bracht me van Villa O’Higgins naar Caleta Tortel. We staken het water over met de pont die, dankzij het slechte weer, flink heen en weer ging. Ik heb de hele weg met samengeknepen billen gezeten.

Caleta Tortel aka steigerdorp

Sendero Cerro Vigía

Er is één hike die je kunt doen in Caleta Tortel en dat is de Sendero Cerro Vigia. In een uurtje loop je vanuit het steigerdorp naar de top van een berg en weer naar beneden. Je moet geen angst hebben voor honden want die domineren zo’n beetje heel Caleta Tortel. Tijdens de hike werd ik vergezeld door een grote groep pluizenballen. Eigenlijk vond ik dat een beetje irritant want ze liepen constant te blaffen en heen en weer te rennen. Eentje bleef de hele tijd bij me en ging dan midden op het pad stilstaan.

Op de top van de berg heb je mooi uitzicht over het steigerdorp (dat midden tussen de bergen ligt). Ik had ook mazzel dat het op dat moment even droog was. De rest van de dag heeft het geregend.

Waar verblijf je in Caleta Tortel?

Omdat je het dorp en de hike in een paar uur kunt doen blijven maar weinig mensen overnachten in Caleta Tortel. Ik bleef er wél slapen omdat alle kaartjes voor de bus naar Cochrane waren uitverkocht.

De Tourist Information verwees me naar Hostel Hielo Sur. Daar aangekomen boekte ik een kamer voor één nacht waar ik 10 duizend Peso voor betaalde (13,25 euro). Ik denk dat dit een van de meest shabby plekken is waar ik ooit heb geslapen. Het hostel is gemaakt van spaanplaat en het voelt als een kaartenhuis dat elk moment uit elkaar kan vallen. Isolatie is er niet en ik sliep die nacht in mijn eigen slaapzak.

Toch heeft het ook wel weer wat, zo’n raar hostel dat gebouwd is op palen. Het is in ieder geval uniek. Iets dat ik nog nooit eerder gezien heb.

Hostel Hielo Sur. Vanbuiten ziet het er beter uit dan vanbinnen.

Van Caleta Tortel naar Cochrane

Ik kwam rond twee uur ’s middags aan in Caleta Tortel en wilde meteen een kaartje kopen voor de bus van half zeven naar Cochrane. Helaas was ik niet de enige met dat idee. Alle bussen zaten al vol. Zelfs die van half negen ’s avonds.

Ik had natuurlijk kunnen gaan liften maar ik wilde niet in het donker, in de regen langs de kant van de weg staan. En dus zat er niets anders op dan een nachtje in Caleta Tortel te blijven.

De volgende dag vertrok ik om 12 uur ’s middags met een minibusje naar Cochrane. En vanaf daar pakte ik de bus naar mijn laatste bestemming op de Carretera Austral: Villa Cerro Castillo.

Carretera Austral filmpje

Laat als eerste een reactie achter