Verder naar bericht

Pumalin Park

Pumailin Park is gesitueerd aan het begin van de Carretera Austral. Het park telt 400 duizend hectare en was voorheen eigendom van Douglas Tompkins, eigenaar van outdoor merk The North Face. Sinds 2018 is het eigendom van de staat. Pumalin Park is geweldig als je houdt van wandelen. Ik verbleef er in totaal vier nachten op drie verschillende campings.

Caleta Gonzalo & camping Rio Gallegos

Caleta Gonzalo is de eerste stop op de Carretera Austral. Ik kwam rond 5 uur ’s middags aan en bleef een nachtje op de Rio Gallegos camping. Een mooie, grote camping op een prachtige locatie. Er zijn overdekte picknick ruimtes aanwezig waar je kunt koken (dat mag niet bij je tent) en redelijk schone douches (koud) en toiletten. Ook is er een winkeltje waar je basis items kunt kopen zoals snacks en pasta. Er is geen wifi of elektriciteit aanwezig op de camping maar je kunt je telefoon opladen bij het informatie centrum. Er is ook een restaurant, mocht je geen zin hebben om te koken.

Voor één nacht op de Rio Gallegos camping betaalde ik 6000 Peso (8 euro).

De hangbrug naar de camping

Sendero Cascado

Er is één hike die je kunt doen bij Caleta Gonzalo en dat is de Sendero Cascado. De hike duurt ongeveer 3 uur en leidt naar een waterval. Ik begon rond 9 uur ’s ochtends met wandelen in de hoop dat het rustig zou zijn. En dat was het. Ik kwam in totaal maar 4 andere mensen tegen en had de waterval een tijdje voor mezelf.

De hike is goed te doen tot aan het einde. Dan wordt het wat moeilijker. Om bij de waterval te komen moet je een aantal ladders op en af en over rotsen heen klimmen.

Met de bus naar de volgende camping

In de zomer vertrekken er twee bussen vanaf Caleta Gonzalo naar Chaitén. Je kunt deze gebruiken om van camping naar camping te reizen.

In 2019 vertrok er een bus om 11 uur ’s ochtends en eentje om 15:30 uur vanaf Caleta Gonzalo.

Hou er rekening mee dat:

• als de bus vol zit je niet mee kan
  • bussen niet altijd op tijd aankomen (vaak zijn ze veel later)
  • de ochtend bus reed (toen ik er was in 2019) alleen op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag
  • van camping naar camping betaal je 1000 Peso cash (1,35 euro)

De eerste keer had ik geluk. Precies om 15:30 uur kwam de bus aan bij Caleta Gonzalo en hij zat gelukkig niet vol. Ik vroeg de chauffeur om me af te zetten bij de volgende camping: Cascadas Esconidas.

Camping Cascadas Esconidas

Camping Cascadas Esconidas viel me een beetje tegen. Het is een erg kleine camping en er stonden al een hoop tenten toen ik laat in de middag aan kwam.

Er was nog een plekje vrij en ik zette mijn tent op. Toen het allang donker was kwam er nog een groep fietsers aan die hun tenten ertussen propte. Één van die figuren zette zijn tent half over die van mij heen en heeft de hele avond keihard lopen snurken. Verschrikkelijk.

Het voordeel was dat ik hier gratis verbleef. Er was niemand die om geld kwam vragen en zo bespaarde ik 8 euro.

Sendero Cascadas Esconidas

Vanaf de camping begint de trek naar de Cascadas Esconidas (watervallen). Onderweg kom je langs de Baja waterval en de Alta waterval. Het is een makkelijke hike die in totaal ongeveer 1,5 tot 2 uur duurt. Ik heb deze hike meteen gedaan op de dag dat ik bij de camping aan kwam.

Sendero Laguna Tronador

De Laguna Tronador trail start een stukje van de camping vandaan. De hike duurt ongeveer 3 uur en is niet moeilijk maar soms wel een beetje zwaar. Dit omdat je veel omhoog loopt. Helemaal bovenaan heb je een uitzichtpunt (vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen).

Je kunt vervolgens verder lopen naar het Tronador meer. Hier vind je een kleine camping. Heerlijk rustig maar voor een vrouw alleen een beetje te afgelegen.

Het uitzichtpunt. View to a kill? Niet echt.

Sendero de Alerces

Op de terugweg naar de camping kom je langs de Alerces trail. Deze hike is heel kort en zeer geschikt voor mensen met kleine kinderen. Langs de trail staan allemaal grote bomen. Niet zo indrukwekkend als sequoia park in de US maar ok.

Eerste keer liften: epic fail

Toen ik na mijn hikes terug kwam bij de camping was het nog maar 14 uur. De bus zou pas rond 16 uur komen en daarom besloot ik om te gaan liften. Voor de eerste keer.

Bij de ingang van de camping stonden al vier Duitse meiden en ik besloot om bij hun te gaan zitten. Eigenlijk het stomste wat je kunt doen als je op zoek bent naar een lift. Want wie heeft er ruimte in zijn auto voor 5 meiden met 5 grote backpacks?

Er was meer verkeer op de weg dan ik dacht maar alle auto’s reden ons voorbij. Ik maakte me geen zorgen want ik wist dat er een bus zou komen. Maar rond 16 uur was er nog steeds geen bus. We stonden toen al twee uur te wachten en slechts twee meiden hadden een lift weten te scoren.

Toen de bus eindelijk rond 17 uur kwam opdagen werd ons verteld dat we niet mee konden omdat deze vol was. Ik smeekte de buschauffeur om me mee te nemen en zei “por favor estoy sola!” ofwel “alstublieft ik ben alleen”. Niet zo leuk voor de andere twee Duitse meiden natuurlijk maar het was ieder voor zich. Elke keer als er een auto stopte hoorde ik hun zeggen dat ze met z’n tweeën waren. Dus ik dacht “dikke doei voor jullie”.

Uiteindelijk konden we gelukkig alle drie met de bus mee. Ik ging eruit bij de volgende stop: camping Volcan en de Duitsers vertrokken naar Chaitén.

Camping Volcan

Camping Volcan is een grote, prachtige camping die tussen de bergen ligt. Helaas is het vanaf de weg nog wel 30 minuten (2,5 kilometer) lopen. Ik verbleef hier twee nachten en betaalde 6000 Peso (8 euro). Het was eigenlijk 8 euro per nacht maar niemand kwam geld vragen voor de tweede nacht.

Ik stond op de gezamenlijke kampeerplek (een groot grasveld) maar voor 2000 Peso meer kun je ook een privé plek regelen. Helaas waren al die plekken al bezet toen ik laat in de middag op de camping aan kwam.

Uiteraard zat er weer iemand tussen die keihard snurkte. Maar met een paar oordoppen en de slaperige stem van Lana Del Rey kwam ik de nacht redelijk door.

Sendero Michinmahuida

Michinmahuida is één van de langste trails in Pumalin Park. Je doet er ongeveer 8 tot 10 uur over. Het is een goed idee om vroeg aan deze wandeling te beginnen om de zon en de irritante vliegen te ontwijken. In de zomer stikt het van de grote, blauwe vliegen die stalken en steken. Je komt er alleen vanaf door ze dood te slaan. Maar ze zijn ook nog eens enorm snel. Je moet wachten tot ze op je zitten en dan snel slaan. Ik heb er een paar te grazen genomen maar er zijn zoveel van die vliegen. Je blijft bezig.

Terug naar de hike. Het begin van de Michinmahuida trek vond ik niet heel interessant. Veel bomen, weinig uitzicht. Het einde is wel spectaculair. Het landschap lijkt buitenaards en je hebt uitzicht op een gletsjer. Hier en daar stroomt een waterval. Heel bijzonder. Jammer dat ik weer gestalkt werd door een blauwe vlieg.

Mijn gezelschap: kleine, nieuwsgierige vogeltjes

Één van de weinige momenten dat ik baalde dat ik mijn zoomcamera niet had meegenomen. Dit hier is een Campephilus Magellanicus, één van de grootste spechten ter wereld. De specht bouwt zijn nest hoog in bomen in holletjes die ze maken met hun snavel. De tong van de specht is 3 keer zo lang als de snavel. Hiermee kan de specht larven en insecten in het hout vangen. Ik heb een mannetje (rood hoofd) gezien en een vrouwtje (helemaal zwart) gezien. Het vrouwtje was bezig met het ‘hakken’. Check de video hier.

Op de terugweg naar de camping kreeg ik spontaan een lift aangeboden van een jong stel in een pickup truck. Ze boden me ook een lift aan voor de volgende dag naar de Volcan hike.

Sendero Volcan

De volgende dag liep ik rond 10 uur naar de tent van het jonge stel dat me een dag ervoor een lift had aangeboden naar de Volcan trek. Helaas sliepen ze nog. Ik besloot om dan maar gewoon naar de trail te lopen. Wel een beetje irritant want de start van de trail was 1,5 uur lopen vanaf de camping. Als ik wist dat ze nog lagen te slapen (we hadden om 10 uur afgesproken) dan had ik veel eerder vertrokken.

De Volcan trail is één van de meest uitdagende treks in Pumalin Park. Je loopt in de brandende zon, gestalkt door blauwe vliegen in 1,5 uur een berg op. Zwaar? Zeker weten!

Maar het uitzicht is het waard. Vanaf de top kijk je uit op een (rokende!) vulkaan die in 2008 voor het laatst uitbarstte. De gevolgen daarvan zijn nog steeds te zien. De omgeving is bezaaid met dode/ verbrande bomen.

Liften naar Chaitén

Rond 14 uur ben ik weer beneden en begin ik aan de hike terug naar de camping. Ik zie dan de truck van het jonge stel voorbij rijden en ben blij dat ik niet op hun heb gewacht. Rond dit tijdstip is de zon het felst. Ik wens ze succes met hun hike.

Omdat ik moe ben besluit ik om te gaan liften naar de camping. Twee auto’s rijden me voorbij. In één van de auto’s zit een jongen die sarcastisch naar me zwaait en lacht. Kinderachtig.

De derde auto pikt me op. Er zitten al twee andere backpackers achterin die naar dezelfde camping moeten. Vanaf de weg moet ik helaas nog wel 30 minuten lopen naar mijn tent.

Nadat ik mijn spullen heb gepakt loop ik met mijn zware backpack weer 2,5 kilometer terug naar de weg. Ik heb geen idee of de bus zal komen vandaag en besluit om te gaan liften. Ik schrijf mijn bestemming op een kartonnen doos: Chaitén. Net wanneer ik klaar ben komt er een auto vanuit de richting van de camping. Ik hou mijn bordje omhoog en het werkt. Ik krijg een lift! In de auto zit een gezin met twee kleine kinderen. Oma zit achter het stuur.

Ik neem plaats op de achterbank naast de moeder en haar twee kinderen. Ze heeft een meisje van een jaar of drie op schoot dat er vrolijk op los brabbelt. Soms vraagt ze me wat maar ik kan haar niet verstaan. In Chili praten de mensen veel sneller dan in Peru of Bolivia. Ook hebben ze een vaag soort accent en gebruiken ze veel slang. Voor een buitenlander die basis Spaans spreekt is het moeilijk om te volgen.

Na ongeveer 40 minuten rijden komen we aan in Chaitén. Ik bedank het gezin voor de rit en vervolg mijn avontuur op de Carretera Austral.

Carretera Austral filmpje

Laat als eerste een reactie achter