Verder naar bericht

Tupiza

Tupiza is één van de oudste koloniale steden in Zuid-Amerika. De omgeving bestaat uit woestijn, cactussen en rode bergen. Het voelt alsof je in een western film rondloopt.

Waarom naar Tupiza?

Ik wilde een tour boeken naar de zoutvlaktes van Uyuni (zo’n beetje de meest populaire bestemming in Bolivia). Eigenlijk was ik van plan dit via Uyuni te doen maar ik las ergens online dat de route via Tupiza veel mooier is. En dus pakte ik de bus naar Tupiza. Mijn laatste bestemming in Bolivia.

Hoe kom je er?

Ik wilde vanuit Potosi de bus van 8 uur ’s ochtends nemen naar Tupiza. Dat ging helaas niet helemaal zoals gepland.

Ik verbleef in Potosi in het Casa Blanca hostel en ik had gevraagd of zij een taxi voor me konden regelen naar het nieuwe busstation (want vanaf daar vertrekken de bussen). Dat zou geen probleem zijn.

Maar toen ik eenmaal ’s ochtend om 7 uur bij de balie stond bleek dat ze toch geen taxi konden bellen voor me. Ik moest maar even naar het plein lopen en daar een minibusje nemen. Leuk. Sta je daar met je loodzware tas.

Vervolgens deed de jongen achter de balie er ook nog eens enorm lang over om me uit te checken. Inmiddels was het tien voor half acht en een ritje naar het nieuwe busstation zou zo’n 20 minuten duren. Ik raakte een beetje gestrest.

Eenmaal buiten zag ik net een taxi aan komen rijden. Ik hield deze meteen aan en zei dat ik naar Tupiza moest. De man zei dat ik dan naar de ‘terminal’ moest. Eenmaal bij het busstation aangekomen werd mijn tas overgeheveld in een minibusje. Ik moest 80 BOB betalen. Ik wist eigenlijk al meteen dat ik werd belazerd. De taxi chauffeur had me afgezet bij het oude busstation. De chauffeur van het minibusje was waarschijnlijk een vriend van hem.

Na een uur wachten en elke keer vragen of we nou eens zouden vertrekken was ik het zat. De man loog gewoon recht in mijn gezicht. “Ja we gaan over 10 minuten. Nog 3 mensen erbij. Nog 5 mensen erbij”. Maar er kwam helemaal niemand bij want iedereen neemt natuurlijk gewoon de grote bus die vanaf het nieuwe busstation vertrekt. Deze is met 40 BOB ook veel goedkoper.

Ik vroeg mijn geld terug (wat ik gelukkig kreeg) en hield een taxi aan. Deze bracht me gelukkig wél naar het nieuwe busstation. Daar kocht ik een kaartje naar Tupiza. Natuurlijk waren de ochtend bussen net weg en moest ik zo’n 3 uur wachten op de volgende bus.

Allemaal door die pinche cabron taxichauffeur. Ik was zó ontzettend boos.

De busrit zelf was een hel. Ik voelde me nog steeds niet lekker en het ding zwengelde alle kanten op (haarspeldbochten) ik kon alleen maar liggen. Zittend werd ik misselijk. Ook schoot het ding voor geen meter op. Om de haverklap werd er gestopt voor jan en alleman. Ik werd er helemaal gek van.

Toen ik eindelijk in Tupiza aankwam was ik helemaal kapot. Ik scoorde snel een Torito (tuk tuk) die me naar mijn hotel bracht. Ik ben uiteindelijk een dag extra in Tupiza gebleven om bij te komen.

Wat is er te doen in Tupiza?

Er is niet zo heel veel te doen in Tupiza. Het stadje is erg klein en moet het vooral hebben van toeristen die naar Salar de Uyuni willen.

Er zijn een aantal andere tours die je rondom Tupiza kunt doen. Bijvoorbeeld:

Butch Cassidy & The Sundance Kid Tour

Deze twee daagse tour volgt de laatste dagen van Butch Cassidy en The Sundance Kid. Twee beruchte trein en bankrovers uit de zeventiende eeuw.

Het verhaal gaat dat de twee, nadat ze vanuit de US naar Argentinië, Chili en Bolivia vluchtte, zijn doodgeschoten in San Vicente (zo’n drie uur rijden van Tupiza). Maar er zijn nooit lijken gevonden en het blijft dus onduidelijk of dat echt zo is.

Paardrijden

Je kunt Tupiza verkennen ter paard in 3 of 5 uur of een hele dag. Het leek mij wel een leuk idee. Ik heb al eens paard gereden in Yellowstone en dat beviel goed. Ik boekte een tour voor 3 uur. Helaas viel het een beetje tegen.

De paarden waar ik en de gids op reden zagen er erg mager uit en hadden overal littekens. En dan ging de route ook nog eens door een vallei met allemaal stenen waar de paarden constant over uitgleden. Ik voelde me enorm schuldig.

Onderweg kwamen we andere groepen tegen. Die paarden zagen er veel beter uit. Dikker, netjes gepoetst, weinig littekens. Ik zag ook dat die paarden een mooie grote stal hadden.

De paarden waar ik en de gids op reden hadden geen stal. Ze stonden bij een klein hutje aan de weg.

Ik weet natuurlijk niet wat de situatie is van de eigenaar maar ik heb een beetje het idee dat deze paarden puur voor het geld gebruikt worden. Weinig investeren en proberen er zoveel mogelijk uit te halen. Erg sneu.

Ik ga in ieder geval een e-mail sturen naar het tour bureau. Of het veel uit gaat maken weet ik niet maar iets doen is beter dan niets.

Eten in Tupiza

In Tupiza bestaat meer dan de helft van de restaurants uit pizzeria’s. Veel variatie is er niet en een gezonde hap vinden is al helemaal mission impossible. Een beter idee is om een accommodatie te boeken met een keuken (hostel) zodat je je eigen eten kunt klaarmaken.

Tupiza tip: pin van tevoren geld!

Tot slot een tip voor als je naar Tupiza gaat. Neem genoeg geld mee! In Tupiza zijn maar twee geldautomaten: Union Bank en BancoFie. Als je bij beide niet kunt pinnen, zoals ik, dan ben je dus de pineut.

In principe was ik best goed voorbereid. Ik had genoeg geld bij me om de eerst dagen in Tupiza te betalen én de Salar de Uyuni tour. Maar toen ik terug kwam in Tupiza (waar ik nog twee nachten zou verblijven) had ik nog maar 20 BOB op zak.

Ik moest dus ergens geld pinnen. Union Bank accepteert eigenlijk nooit mijn Maestro pas, dus ook in Tupiza niet. En de pinautomaat van BancoFie was (natúúrlijk) buiten dienst. Ik gaf dit aan bij de beveiliger in de bank en die zei dat ik het ’s middags maar opnieuw moest proberen. Hij had overduidelijk niet heel veel zin om er aandacht aan te besteden.

Gelukkig kun je bij meerdere banken ook terecht voor Western Union transacties. Ik ging terug naar het hotel en maakte via Western Union geld over naar mezelf. Vervolgens ging ik naar één van de banken met mijn paspoort en het Western Union transactie nummer.

Inmiddels was ik al een uur bezig om geld proberen te krijgen.

Bij de bank aangekomen werd me verteld dat ik twee kleurenkopieën van mijn paspoort moest hebben. Terug naar het hotel…

Vervolgens weer naar de bank. Ik had geen tas mee en hield de kleurenkopieën samen met mijn mobiel onder mijn oksel. Het was warm buiten en daardoor kwam er een beetje zweet op de kopieën. De man aan de balie wilde vervolgens de kopieën daardoor niet accepteren. Want ja, het was nat. Ik dacht dat ik gek werd. Dat droogt toch zo weer op!

De man wilde dat ik nieuwe kopieën liet maken maar ik deed net alsof ik hem niet begreep. Op dat moment was ik al bijna twee uur bezig met geld regelen en ik was het zat. Uiteindelijk liep de man naar een collega om een extra kopie te maken en nadat ik zo’n 5 documenten had ondertekend kreeg ik dan eindelijk mijn geld.

Kortom, als je naar Tupiza gaat neem dan genoeg geld mee!

Laat als eerste een reactie achter