Naar de inhoud springen

De Boliviaanse Amazone: jungle vs pampas

Het Amazoneregenwoud heeft een oppervlakte van 5,5 miljoen vierkante kilometer en is daarmee het grootste regenwoud ter wereld. Je vindt er honderden plantensoorten en 2000 verschillende dieren/ vogels. Deze ‘longen van de aarde’ zijn verspreid over 9 landen, Peru (13%), Bolivia (5%), Brazilië (60%), Colombia (9%), Venezuela (5%), Guyana (3%), Suriname (2%), Ecuador (1,5%) en Frans-Guyana (1,5%).

Jungle of pampas?

In Bolivia kun je een trip boeken naar de Amazone. Je kunt kiezen uit een jungle of pampas tour. Bij de jungle moet je denken aan heel veel planten, bomen, insecten en regen. De pampas is grasland. Omdat dit gebied minder dichtbegroeid is de kans dat je veel dieren ziet groter. De meeste toeristen kiezen dan ook voor een trip naar de pampas.

Ik boekte een tour naar de jungle én de pampas.

Hoe kom je er?

Tours naar de jungle en pampas vertrekken vanuit het Boliviaanse dorpje Rurrenabaque.

Vanuit Nederland (Schiphol) vlieg je eerst naar La Paz. Vanaf daar kun je de bus pakken naar Rurrenabaque of het vliegtuig.

De bus is het goedkoopst, je betaalt € 15 tot € 20 voor een retourtje (in 2019). Maar de rit is niet heel prettig. De weg is hobbelig en je bent 20 uur onderweg. Het wordt door velen beschreven als ‘de hel’.

Een comfortabelere en snellere optie is het vliegtuig. In 30 minuten vlieg je van La Paz naar Rurrenabaque. Deze optie is wel een stuk duurder. Ik betaalde € 162 voor een retourtje (in 2019).

Van Rurrenabaque vliegveld naar het centrum

Je kunt een transfer boeken via één van de reisbureaus. Maar er schijnt ook een pendelbusje te rijden van Amazonas Airline.

Ik kwam op het vliegveld een chauffeur tegen van Madidi Travel die op twee andere toeristen stond te wachten. Voor 10 BOB (€ 1,30) wilde hij mij ook wel meenemen naar het centrum. Prima deal.

Ontbijt op het vliegveld van La Paz.

Ontbijt eten op het vliegveld van La Paz Bolivia.
Vliegveld Rurrenabaque Bolivia.

Het super kleine vliegveld in Rurrenabaque.

Tour boeken naar de jungle of pampas

Ik boekte mijn tour naar de Madidi jungle met Madidi Travel en naar de pampas met Mashaquipe travel.

Voorwaarde is dat er minimaal twee deelnemers zijn. Als je alleen reist dan kun je aansluiten bij een groep. Je kunt er plekke, in Rurrenabaque, op zoek gaan naar een tour of van tevoren online boeken.

Ik wilde zekerheid en boekte daarom mijn tours een paar weken van tevoren. Voor de 3-daagse jungle tour betaalde ik € 238 en voor de 3-daagse pampas tour € 223 (in 2019).

Rurrenabaque

Het centrum van Rurrenabaque is een beetje saai. Afgezien van een paar winkels en restaurants is er niet veel te doen. Je kunt in de buurt wel hiken maar dat heb ik niet gedaan. Een paar jaar geleden verdwaalde een Engelse toerist in de jungle en die heeft het ter nauwer nood overleefd.

Ik ben er ’s avonds ook niet op uit gegaan. Rurrenabaque is zo’n plaatsje waar heel veel macho mannen rondlopen (machismo). Vrouwen worden er redelijk veel lastig gevallen en daar had ik geen zin in.

Rurrenabaque Bolivia.

Waar verblijf je?

Ik verbleef een paar nachten bij Hotel Rurrenabaque. Een rustig hotel dat me deed denken aan een oud plantage huis (hacienda). Het werd gerund door twee oude dames. Ze spraken geen woord Engels maar dat was voor mij geen probleem. Ik kwam er met mijn basico Espanol wel uit.

Ik had een eigen kamer met gedeelde badkamer en betaalde € 12,50 per nacht (in 2019).

Hotel Rurrenabaque Bolivia.

Madidi Jungle – dag 1

Ik melde me ’s ochtends bij het kantoor van Madidi Travel en kreeg een poncho, reddingsvest en een paar regenlaarzen. Daarna maakte ik kennis met mijn gids en de andere toerist die een tour had geboekt. We liepen naar de Beni rivier en stapten in een motorbootje. Na drie uur varen kwamen we aan bij het Serere Reservaat.

Met de boot naar de Madidi Jungle in Bolivia.

Serere Reserve

Het Madidi National Park is enorm groot. Het omvat maar liefst 19 duizend vierkante meter en loopt helemaal van de Andes naar het regenwoud van Bolivia. Helaas wordt het park bedreigd door onder andere stropers en toerisme. Daarom richtte de Bolivaanse Rosa Maria Ruiz Madidi Travel op.

Als je een reis boekt met deze organisatie dan verblijf je niet in het Madidi National Park maar in een reservaat net erbuiten. In het Serere Reservaat kun je als toerist een indruk krijgen van de jungle en de dieren die er leven zonder een grote impact achter te laten. Het is een plek waar exclusief gasten van Madidi Travel komen. Je vindt er dus geen toeristen van andere organisaties.

Slapen in het regenwoud

Na een half uur lopen kwam ik aan bij mijn verblijf. Een cottage midden in het regenwoud. Het deed me denken aan Daintree in Australië. Daar verbleef ik in een soortgelijke cottage ook in het tropisch regenwoud.

Ik verbleef in de hostel cottage. Normaliter deel je die met anderen maar in de drie dagen dat ik er was kwam er niemand bij.

Het programma

Er is een standaard programma maar daar kun je van afwijken. Je beslist samen met je gids wat je gaat doen. De eerste dag konden we helaas niet zoveel doen omdat het heel erg regende (ik was er in het regenseizoen).

Er was een heel groot gebouw waar elke dag ontbijt, lunch en diner geserveerd werd. Je kon er ook chillen in hangmatten.

Madidi Jungle in Bolivia.

Het schijnt dat de kans op het spotten van een beest in de jungle het grootst is als je langere tijd op één locatie blijft. Ik zag dan ook de meeste beesten in de buurt van het grote huis.

Bijvoorbeeld: een tarantula, gifgroene boomkikker, hagedis, een baby reuzemiereneter en baby bosduivel. Maar die liepen daar eigenlijk permanent rond. In het Serere Reservaat worden namelijk dieren opgevangen en weer uitgezet in het wild. De baby Black Spider Monkey (bosduivel) was epileptisch en kon daardoor helaas niet meer vrijgelaten worden.

Enorme slak.

Slak in Madidi Jungle in Bolivia.

Tarantula, verstopt in een boom.

Tarantula in Madidi Jungle in Bolivia.

De baby reuzenmiereneter. Het beest stak op een dag zijn neus in een nest met rode mieren en werd waarschijnlijk gebeten. Hij werd heel boos en begon achter ons aan te rennen haha.

Reuzenmiereneter Madidi Jungle in Bolivia.

Dag 2 – jungle wandeling, piranha vissen en kaaiman spotten

De tweede dag begon goed. Terwijl ik naar het grote huis liep voor ontbijt zag ik een groep coati’s (neusberen). En bij het grote huis zag ik een tapir rondscharrelen en twee blauwkeelara’s.

Tapir in Madidi Jungle in Bolivia.
Papagaaien in Madidi Jungle in Bolivia.

Na het ontbijt maakte ik een lange wandeling door de jungle met mijn gids. We zagen onder andere een groep kapucijnapen, een giftige kikker en bullet ants (kogelmieren) die net een nest termieten hadden uitgemoord. Door deze mier wil je dus NIET gebeten worden. Ik heb ook nog army ants (roofmieren) gezien en leafcutter ants (bladsnijders mieren).

Madidi Jungle in Bolivia.

Papaya boom. Deze boom bestaat voor 96% uit water en heeft zoals je kunt zien scherpe stekels.

Papaya boom in Madidi Jungle in Bolivia.

Cacao boom. Apen zijn dol op de vruchten.

Cacao boom in Madidi Jungle in Bolivia.
Madidi Jungle in Bolivia.
Spin in Madidi Jungle in Bolivia.

Kapucijner apen.

Kapucijner apen in Madidi Jungle in Bolivia.
Kapucijner aap in Madidi Jungle in Bolivia.

Na de lunch gingen we het water op. Rosa Maria en haar Black Spider Monkey gingen ook mee. Ooit een aap in een kano gezien? Bij deze.

Varen in de boot Madidi Jungle in Bolivia.
Baby Spidermonkey in Madidi Jungle in Bolivia.

Tijdens de rondvaart zagen we vooral vogels zoals de Hoatzin ofwel de Serere vogel. Schijnbaar is dit een prehistorische vogel. Het beest ziet er dan ook heel apart uit met zijn rode ogen.

Hoatzin vogel in Madidi Jungle in Bolivia.
Madidi Jungle in Bolivia.

Aan het einde van de middag was het tijd voor piranha vissen. Als vegetariër deed ik hier niet aan mee. Een van de andere gasten wist een catfish te vangen (deze maakt hele rare geluiden) en zijn gids ving als enige een piranha. ’s Avonds werden de vissen gefrituurd en geserveerd voor diner.

Piranha in Madidi Jungle in Bolivia.

Na het avondeten mochten we kiezen: een avond wandeling of het meer op om te zoeken naar kaaimannen. Ik wilde eigenlijk wandelen omdat ik de hele middag al in de kano had gezeten. Maar een andere gast raadde de avondtour aan. Deze bleek uiteindelijk een beetje saai te zijn. We hebben vrij weinig gezien.

Zonsondergang in Madidi Jungle in Bolivia.

Tree frog.

Kikker in Madidi Jungle in Bolivia.

Dag 3 – Vleermuizen en doodshoofdaapjes

Het regende en ik dwong mijn gids om te gaan wandelen (hij wilde eigenlijk niet). Hij werd uitgelachen door de andere gidsen “haha je gaat geen zak zien man!”. Maar dat was niet helemaal waar. We zagen een groep Coati’s (neusberen) en de gids bracht me naar een holle boom waar allemaal vleermuizen in zaten. Erg cool. Daarna begon het wel heel erg te regenen en gingen we terug naar het grote huis. De andere groep was sieraden aan het maken, duidelijk een beetje teleurgesteld.

Op de dag van vertrek zagen we nog een groep Squirrel monkeys (doodshoofdaapjes) bij het grote huis.

Doodshoofdappjes in Madidi Jungle in Bolivia.
Doodshoofdaap in Madidi Jungle in Bolivia.

Dit vond ik van de Madidi Jungle tour

Ze zeggen dat er in de jungle meer dieren leven dan in de pampas, alleen zijn ze minder goed te vinden. Dat klopt wel. De jungle is dicht bebost. Overal staan bomen en planten waar dieren zich goed in kunnen verstoppen.

Bij de jungle tour gaat het niet zozeer om de beesten maar meer om de ervaring. Het is een totaal andere wereld. Ik voelde me een beetje Indiana Jones.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de jungle tour. Het vervoer was goed geregeld, accommodatie was basic maar goed. En het eten was prima (vaak zelfs teveel). Jammer dat het zoveel regende maar goed, dat kun je verwachten als je tijdens het regenseizoen naar de jungle gaat.

De gids viel tegen

Het enige wat ik vond tegenvallen was mijn gids. Hij kwam, vergeleken met de andere gidsen, een beetje ongeïnteresseerd en lui over. De andere groep had veel meer beesten gezien en ik weet zeker dat, dat kwam omdat hun gids gemotiveerder was.

Mijn gids ging op een gegeven moment met me zitten flirten en daar voelde ik me heel ongemakkelijk bij. Heel onprofessioneel.

De Pampas

Na drie dagen jungle was het tijd voor wat anders: de pampas. Ik vertrok ’s ochtends naar het kantoor van Mashaquipe en ontmoette daar een stel uit Engeland waar ik een groep mee zou vormen.

Hobbelige rit

De rit naar de pampas duurde 3 uur. Onze gids was een vriendelijk oud mannetje met een paar opvallende gouden tanden. Hij vertelde ons dat de weg die we namen helemaal naar Brazilië liep. Er is blijkbaar een documentaire gemaakt over deze weg. Daarin wordt president Evo Morales opgehemeld omdat hij alles heeft laten asfalteren. Maar in de praktijk is dat helemaal niet zo. Het grootste deel van de weg is nog onverhard en zit vol met kuilen en bulten. Nou, dat hebben we gevoeld.

Onderweg zag ik meer beesten dan ik tijdens drie dagen in de jungle had gezien. De gids had hele goede ogen en spotte zowaar twee sloths (luiaarden). We zagen ook nog een paar kaaimannen en heel veel vogels.

Op weg naar de Pampas in Bolivia.

Luiaard met baby.

Luiaard in Bolivia.

Deze lelijke vogel (de Jabiru) eet gerust een slang op of een klein knaagdier.

Jabiru vogel Bolivia.
Emu in Bolivia Pampas.

Met de boot naar Las Tortugas

Na drie uur in de auto te hebben gezeten stapten we over op de boot. In 20 minuten voeren we naar de Mashaquipe Ecolodge: Las Tortugas. Onderweg zagen we een heleboel kaaimannen, capibara’s en vogels. Waaronder de Hoatzin. Deze vogel leek in de jungle zo zeldzaam maar in de pampas stikt het ervan.

Pampas Bolivia.
Vogel in de Pampas Bolivia.
Krokodil Pampas Bolivia.
Baby Krokodil Pampas Bolivia.

Crested Caracara (kuifcaracara).

Kuifcaracara in de Pampas Bolivia.

Yellow spotted river turtle (Terekayschildpad).

Yellow spotted river turtle (Terekayschildpad) in de Pampas, Bolivia.

Capibara’s.

Capibara's in Pampas Bolivia.

De lodges in de pampas zijn ietwat luxer dan die in de jungle. Maar het blijft basic. Ook hier werd ik gestoken door muggen en vond ik beestjes in mijn bed.

Net als in de jungle was er een groot gebouw waar ontbijt, lunch en diner geserveerd werden. Maar dit keer in de vorm van een buffet. Je kon dus zelf kiezen wat je ging eten. Dat vond ik een pluspunt.

Pampas Bolivia.

Beesten spotten vanuit de boot

In de jungle loop je veel, in de pampas zit je voornamelijk in de boot. En vanuit die boot kun je goed beesten spotten. Waaronder roze dolfijnen, brulapen en doodshoofdaapjes.

Brulapen

De brulaap behoort tot de familie grijpstaartapen (de staart dient als het ware als een extra ledemaat). Het is, naast de spinaap, de grootste aapsoort in Noord- en Zuid-Amerika. Er zijn in totaal 12 soorten. De zwarte aap op de foto hieronder is het mannetje, ook wel Babadoo genoemd (hij die vele vrouwen heeft).

Rond zonsopgang en zonsondergang beginnen de mannetjes te brullen. Dit is vooral om andere mannetjes te laten weten waar de groep zich bevindt. De brul is zo luid dat deze tot wel vijf kilometer verderop te horen is.

Brulapen, Pampas Bolivia.

Rond 5 uur ’s ochtends werd ik opeens wakker van gebrul. Bleek dus dat er een groep brulapen in het kamp zat. Iedereen werd er wakker van.

Doodshoofdaapjes

Doodshoofdaapjes leven in de regenwouden van Latijns-Amerika. Ze eten voornamelijk vruchten, noten en zaden. Ze komen aan hun naam door hun uiterlijk. Het gezicht lijkt een beetje op een doodshoofd.

We kwamen een groep doodshoofdaapjes tegen toen we aan het varen waren. Iemand in de boot had een mango bij zich en daar kwamen de aapjes massaal op af. Het was heel grappig om te zien. Ze waren heel speels en vriendelijk.

Doodshoofdaapjes in Pampas Bolivia.

Deze aap besloot mijn hoofd te gebruiken als krabpaal.

Jaguar

Het schijnt dat er in de hele pampas maar 10 jaguars voorkomen. Als je er eentje ziet dan mag je blij zijn. Ik heb helaas geen jaguar gezien maar wel een deel van zijn lunch: een uit elkaar gereten kaaimaan.

Krokodil lijk, verscheurd door een Jaguar, Pampas Bolivia.

Korte wandeling pampas en jungle

Als je naar de pampas gaat dan staat een korte wandeling door het grasland op het programma. Ik had graag een slang gezien maar moest genoegen nemen met capibara’s, vogels en kaaimannen.

Pampas wandeling door stukje jungle, Bolivia.
Capibara in Pampas Bolivia.
Vogel in Pampas Bolivia.
Pampas Bolivia.

Op de derde en laatste dag gingen we een stukje de jungle in. Van een afstandje zagen we kapucijner apen maar toen we dichterbij kwamen waren ze helaas verdwenen. Wel zagen we later nog een paar coati’s (neusberen).

Tijdens de wandeling liep ik langs het nest van een insect dat eruit zag als een zwarte wesp. Maar dan drie keer zo groot. Eentje vloog in mijn regenponcho en stak me in mijn hand. De pijn was gruwelijk en het ging zelfs bloeden. Gelukkig was het gif niet gevaarlijk.

Gestoken door een wesp in Pampas Bolivia.

Door wind en weer

Ook in de pampas regende het af en toe flink. Tour afzeggen? Dacht het niet. Onze gids deed zijn poncho aan en we gingen gewoon op avontuur. Je kon gratis gebruik maken van regenlaarzen en poncho’s maar daar moest je dan wel zelf om vragen.

Dit vond ik van de pampas tour

Ik vond de pampas tour leuker dan de jungle tour. Dat komt vooral omdat je in de pampas vanaf het begin al heel veel dieren ziet. En de gids was veel beter. Een oudere man die echt zijn best deed en heel veel wist te vertellen. Ik voelde me meer op mijn gemak tijdens deze tour.

De pampas is wel minder exclusief en best wel toeristisch. Er lopen veel meer mensen rond en dat zie je terug aan de omgeving: overal plastic flessen. Dat vond ik jammer.