Verder naar bericht

Kayakken en alligators spotten in de Everglades

Het is zo’n 4 uur rijden van Key West naar Everglades City. Een eindje maar dat vinden we niet erg want onderweg is er genoeg moois te zien. We komen ergens in de middag aan.

Roadtrippin

In onze Airbnb vinden we allemaal folders met dingen die we kunnen doen. We schrikken wel even van de prijzen. Een swamptour kost 80 dollar, 3 uur kayakken met een gids is 100 dollar en dan heb ik het nog niet gehad over de airboattours. De prijzen daarvan liggen tussen de 100 en 300 dollar. Het wordt dus kiezen. We besluiten dat we het liefst een kayak tour door de mangrove bossen willen maken.

Via de Airbnb map komen we bij Jenny’s Ecotours terecht. Ze heeft nog plek voor overmorgen. Gelukkig zijn we hier twee dagen dus dat komt goed uit.

Boardwalk Cypress Bend

We besluiten om daarna nog even een korte Boardwalk te doen bij Big Cypress Bend. Als we aankomen bij de kleine parkeergarage ligt er al een alligator op ons te wachten. We vragen ons af of het wel een echte is. Totdat hij met zijn ogen knippert. Yup. Die is echt.

Alligator Everglades

De route over de boardwalk vinden we toch een beetje spannend. Overal kan een alligator uit de bosjes vandaan komen en het is al wat aan de late kant. Tijdens onze walk zien we een alligator in het water onder de boardwalk verdwijnen. We lopen snel door en blijven om ons heen kijken. In dit gebied wonen nog meer wilde dieren. Gelukkig komen we niets meer tegen.

Everglades Boardwalk

’s Avonds slaap ik niet zo goed. Overal in Florida moet de airco aan want anders is het te warm. Maar de airco maakt vaak een enorm lawaai. Dilemma, dilemma.

Fietsen door Shark Valley

Shark Valley is een natuur gebied waar je doorheen kunt fietsen, hiken of een ritje kunt maken met een trammetje. Wij besluiten om fietsen te gaan huren. Ook hier draait weer alles om geld. Om het park binnen te komen met je auto moet je 25 dollar betalen. Eerst denken we nog slim te zijn door de auto ergens anders in de buurt te parkeren maar om het park überhaupt binnen te komen moet je 8 dollar per persoon betalen. Die 9 dollar voor het parkeren nemen we dus maar voor lief. Daarna huren we fietsen. Je betaalt hier 9 dollar per uur voor. De fietstocht leidt naar een uitkijkpunt over het park. Erg mooi om te zien. Wel is het pad recht toe recht aan en ben je er na twee uur wel een beetje klaar mee.

Fietsen door de natuur van The Everglades
Everglades Shark Valley
Shark Valley toren
Shark Valley vogel
Sprinkhaan Everglades Florida

Alligators spotten

Op naar het volgende avondtuur. We zijn toch een beetje moe van het fietsen en besluiten met de auto een scenicloop route te rijden vanaf Monroe Station. Een goede beslissing want we komen onderweg zeker 8 alligators tegen. Eentje film ik terwijl we op een brug staan en hij vanuit de verte naar ons toe komt zwemmen. Bij de brug blijft hij hangen en kijkt ons brutaal aan.

Alligator Everglades

Later horen we van onze kayak gids dat dit geen natuurlijk gedrag is voor een alligator en dat er waarschijnlijk mensen zijn geweest die hem hebben gevoerd. Ik kan me een vaag verhaal van mijn moeder herinneren over airboat tours waar men de alligators hotdogs voerden om ze te lokken zodat toeristen foto’s konden maken. De gids vertelt ons dat dit klopt en dat ze ook wel marshmallows en andere dingen voeren aan de beesten.

Ook horen we over alligator farms waar de beesten worden gekweekt voor verkoop. In restaurants in de Everglades staat alligator op het menu en bij tankstations staan skeletten en andere lichaamsdelen uitgestald. Klinkt allemaal gruwelijk en dat is het natuurlijk ook. Maar als er geen farms waren dan werden de beesten in het wild uitgeroeid. Ik vind het een beetje het ene kwaad inruilen voor het andere maar goed.

Bij het tankstation verkopen ze gator heads van gekweekte alligators

Op de brug komen we erachter dat er nóg een alligator is die ons al de hele tijd heeft lopen bespieden vanuit de bosjes aan de zijkant van de weg. Snel duiken we de auto weer in.

Everglades Bomen

Het is toch wel vreemd om na te gaan dat deze dieren uit het Dino tijdperk gewoon ‘los’ lopen. In Nederland moet je naar de dierentuin. Hier zwemmen ze gewoon naast je.

Check dan hoe dichtbij jonguh!

Boodschappen doen bij Marco Island

Omdat er in Everglades City niet zoveel te beleven is besluiten we boodschappen te doen bij de Publix in Marco Island. Ze hebben enorm veel spullen en ik kijk mijn ogen uit. We spenderen maar liefst 60 dollar. Maar hier gaan we wel twee keer van ontbijten en avondeten. Ik heb zelfs een eigen Key Lime Pie gebakken! Gemaakt met gecondenseerde melk, Key Lime Juice en eierdooiers. Waarschijnlijk niet zo goed voor je maar wel lekker.

Kayakken in de Everglades

Als je ’s ochtends wilt kayakken moet je vroeg opstaan. We zijn om 6 uur al uit de veren want om 7 uur gaan we Kayakken met onze gids door de mangrove bossen van de Everglades. Jenny is een enorm leuke en relaxte gids. Met slechts één andere gast erbij voelt het alsof we een VIP tour krijgen. De natuur is enorm mooi en Jenny weet veel te vertellen. Over de mangrove bomen bijvoorbeeld. Ze staan in zoet/ zout water en hebben een eigen filtersysteem waarbij het zout uit het water gehaald wordt. Dat gaat naar een aantal bladeren wat vervolgens afsterft en in het water terecht komt. Dat blad komt op de bodem en vormt zo weer voeding voor de bomen.

Chillen in de kano
Op het water in de Everglades
Everglades mangrove
Kayakken alligator
Kayakken spinnenwebben
Everglades natuur
Het prachtige Everglades ter water

We hebben verschillende vogels gespot waaronder de catbird die enorm schreeuwt. Van een afstandje hebben we één alligator gezien. Gelukkig kwam deze niet dichtbij. De mangrove tour was enorm mooi. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Een kayak tour is redelijk prijzig maar ik vond het de 100 dollar voor 3,5 uur kayakken zeker waard. Dus mocht je dit willen doen als je naar de Everglades (City) gaat dan zou ik zeker Jenny’s Eco tours aanraden.

Hoor de catbird in actie

Scenic Route Trip

Na onze kayak tour maakte we nog een scenic route trip met de auto en liepen we over een korte boardwalk. Helaas hebben we geen Bobcats kunnen spotten. Dat had me wel leuk geleken maar onze kayak gids gaf aan dat zij in de 10 jaar dat ze hier was nog maar een paar keer een Bobcat had gezien. Als je er eentje ziet is het dus zeldzaam.

No Bobcats

Everglades boardwalk

’s Avonds maakte ik Taco’s en daarna was het alweer tijd voor ons laatste nachtje in het mooie gebied van de Everglades. Onze volgende stop zou totaal het tegenovergestelde zijn: Orlando.

Laat als eerste een reactie achter