Verder naar bericht

De Poolse cultuur ontdekken in Krakau!

Het is weer tijd om wat van m’n bucketlist af te strepen. Dit keer gaan we naar: Krakau! Ik had ongeveer twee maanden van tevoren tickets geboekt en prijzen waren niet bepaald goedkoop. Als we een directe vlucht wilde boeken van Amsterdam naar Krakau dan konden we alleen met KLM vliegen en zij vroegen zo’n 300 euro voor een retourtje. Dat vonden we een beetje te veel voor een lang weekendje weg. Dus boekte ik twee tickets via Lufthansa/ Austrian. Op de heenweg was er een tussenstop in Wenen en op de terugweg een korte pauze in Frankfurt. Uiteindelijk betaalde we per persoon 173 euro voor een retourtje met alleen handbagage. Volgens mij kun je veel goedkoper vliegen naar Krakau, mits je een beetje op tijd boekt. Dus tip 1: boek op tijd je vlucht! En tip 2: als je een kort weekend weg gaat binnen Europa boek dat géén vlucht met overstap maar gewoon een directe vlucht. Waarom? Dat zal ik je nu uitleggen.

First stop: Wenen

We vertrokken woensdag avond van Schiphol naar onze eerste stop: Wenen. Bij Schiphol aangekomen zagen we meteen de enorme rij voor de douane. Zo’n rij heb ik serieus nog nooit gezien. Woensdag avond is blijkbaar een populaire avond om te vliegen? Gelukkig hadden we genoeg tijd en waren we op tijd bij de gate. Helaas vertrokken we met 45 minuten vertraging door slechte weersomstandigheden en eerdere vertragingen. De vlucht zelf was wel ok. Tot we moesten landen.

Landing from Hell!

In Wenen sneeuwde het en was het weer enorm slecht. Als we uit het raam keken konden we niet eens de vleugel zien. Zo erg was de bewolking. Het vliegtuig schommelde van links naar rechts en de eerste poging tot landen mislukte. Opeens werd er gas gegeven en ging het vliegtuig weer omhoog. Om me heen zag ik iedereen bang kijken. Als je al niet bang in het vliegtuig was gestapt, dan werd je het nu wel. Gelukkig lukte de tweede poging wel en kwamen veilig aan bij de luchthaven van Wenen. Ik heb wel een paar traantjes gelaten want het was echt heel erg eng en zelfs mijn vriend, die geen angst voor vliegen heeft was een beetje nerveus.

Geannuleerde vlucht en drama bij de service balie

Vervolgens moesten we rennen om te kijken of we onze aansluiting nog konden halen. Gelukkig hadden we alleen handbagage mee. Aangekomen bij de gate bleek dat het vliegtuig naar Krakau er nog niet was. Daarna werden we een tijdje aan het lijntje gehouden. Er werd verteld dat er een nieuw vliegtuig gezocht moest worden met crew, vervolgens waren ze het vliegtuig aan het voorbereiden en uiteindelijk werd ons vermeld dat de vlucht werd geannuleerd door het slechte weer.

Eigenlijk was dat wel te verwachten. Ik denk dat we mazzel hadden dat we überhaupt konden landen in Wenen. Maar goed, Austrian (waarmee we vlogen) had ons dat wel iets eerder kunnen vermelden. Met alle andere gedupeerden werden we naar een balie gebracht waar we zouden worden omgeboekt. Er was geen overzicht en mensen drongen zonder schaamte voor. Na twee uur wachten werd ons gemeld dat er geen hotels meer waren en dat we de volgende ochtend om 05.00 uur maar terug moesten komen om onze vlucht om te laten boeken. Natuurlijk was iedereen heel erg boos. Wij bleven vooral rustig want we konden er vrij weinig aan doen en de medewerkers konden er ook vrij weinig aan doen dat het zulk slecht weer was. Wel vind ik de reden ‘we hebben geen staff meer om jullie te helpen en de aanwezige mensen werken al over’ een beetje onzin. Het lijkt me dat er gewoon een backup pool met mensen moet zijn voor dit soort gevallen. Blijkbaar is zo’n protocol er niet bij Austrian.

Slapen op stretchers in een conferentiezaal

In ieder geval wat ze ons konden aanbieden was een stretcher in een zaal van een conferentie center zo’n vijf minuten lopen van de luchthaven. Tien minuten later zaten we met zo’n 100 andere mensen in de enorme zaal op ons stretcher bedje. Zo moet een vluchteling zich voelen dacht ik nog. Slapen deed ik die avond niet want er waren meerdere mensen die meededen aan ‘battle of the snurks’. Ik dacht dat mijn vriend erg snurkte maar dit was écht erg. Ook liep er nog een stel constant te giechelen. Uiteindelijk ben ik maar ergens anders heen gelopen en in één of andere gang gaan liggen bij een stopcontact waar ik mijn mobiele telefoon kon opladen.

Stretcher bedjes
wenen-stretcher

Tweede poging, op naar Krakau

Rond 05.00 uur maakte ik mijn vriend wakker en zijn we naar de luchthaven gelopen. Daar voegden we ons bij de andere ‘nachtbrakers’ in de rij om omgeboekt te worden. We besloten voor een directe vlucht te gaan rond 13.00 uur ’s middags. We kregen allebei een voucher van 12 euro waarmee we wat te eten konden halen. Ik had echter opgevangen dat we ook gratis mochten ontbijten in het nabij gelegen NH Hotel. Dus we besloten daarheen te gaan. We mochten idd gratis aanschuiven. Eigenlijk hadden we allebei geen trek maar we aten toch maar wat. Daarna probeerde we nog wat te slapen op de banken die naast de ontbijt zaal stonden. Dit lukte me aardig. Vervolgens haalde we met de vouchers nog wat flessen water en koffie bij de Starbucks en toen konden we eindelijk verder naar Krakau.

Eindelijk aangekomen!

En dat was ook weer een ‘first time’ beleving. We vlogen namelijk met een propellervliegtuigje. We zaten twee aan twee. Dus in totaal vier mensen op een rij. Ik heb nog nooit in zo’n klein vliegtuigje gezeten en ik vond het wederom enorm eng. Gelukkig was het weer opgeklaard en verliep de vlucht van minder dan een uur heel goed. Ook de landing ging prima. Op het vliegveld aangekomen boekte ik een Uber. Binnen twee minuten zaten we in de auto en binnen 40 minuten waren we bij onze Airbnb. De verhuurder stond ons al op te wachten. Gelukkig had ik hem goed kunnen bereiken via de Airbnb app en was hij op de hoogte van het feit dat we een dag later zouden aankomen.
austrian-propeller-vliegtuigpropeller-vliegtuiguitzicht-krakau

Rynek Glowny

Inmiddels was het 15.00 uur. We waren helemaal kapot van de reis maar vonden het zonde om meteen in bed te gaan liggen. En dus gingen we erop uit. Naar het grootste en bekendste plein van Krakau: Rynek Glowny. Hier staat de lakenhal, een groot, lang gebouw met allemaal winkeltjes erin en de raadhuistoren. Voor die toren ligt een groot sculptuur van een hoofd. De Poolse kunstenaar, Eros Bendato, schonk dit beeld aan de stad. Aanvankelijk wist men niet zo goed wat ermee te doen en uiteindelijk belandde het voor de raadhuistoren. En het is een overwachte toeristen attractie geworden. Waarschijnlijk omdat je in het hoofd kunt klimmen en dan je eigen hoofd uit de ogen kunt steken. Dat levert grappige foto’s op.

Rynek Glowny plein
Rynek Glowny Plein
Lakenhal Krakau
Lakenhal Rynek Glowny
Genoeg te zien in de Lakenhal
Lakenhal winkeltjes
Raadhuistoren met ‘het hoofd’
Raadhuistoren

De Maria kerk

En je vindt hier ook de Maria kerk die we meteen bezocht hebben. Eenmaal binnen wordt je bijna overrompeld door al het goud en kleuren. Kitsch is een understatement. Als je foto’s wilt maken moet je even een ‘bonnetje’ kopen voor 5 Szloty. Je kunt ook nog de toren beklimmen. Op de enorm handige site www.bezoekkrakau.nl had ik gelezen dat de toren gesloten wordt bij slecht weer. Gelukkig was de toren open en was er nog plaats in het laatste tijdslot van de dag. De klim naar boven is behoorlijk maar wel te doen. En het uitzicht is het zeker waard. Het was wel enorm koud. Niet alleen in de toren maar sowieso. Ik had het eigenlijk iets warmer verwacht in april maar zoals ze zeggen: april doet wat ie wil. En dus werd het een koud weekendje weg.

De Maria Kerk
Maria kerkMaria kerkMaria kerkMaria kerk

Hard Rock Café Krakau

’s Avonds hebben we bij het Hard Rock café gegeten. Hoe kan het ook anders! Vertrouwd menu en een stukje goedkoper dan in andere landen.

Laat als eerste een reactie achter