Verder naar bericht

Aangekomen in Lima Peru!

Het is zover! Mijn wereldreis is begonnen en inmiddels heb ik de eerste dag in Lima er al opzitten. Hoe mijn reis is verlopen en wat mijn eerste indruk is van Lima lees je in dit blog.

Vlucht Amsterdam – Lima met Air Europa

Air Europa krijgt niet bepaald goede recensies online. Waarom ik dan toch met hen heb geboekt? Omdat de meeste klachten gaan over het eten, entertainment en de service. Geen één vliegtuig serveert volgens mij 5 -sterren maaltijden en entertainment? Ik download gewoon wat Netflix films en series op mijn telefoon. Vliegen vind ik sowieso iets wat de HEL is. Maakt niet uit met welke maatschappij je vliegt. Het lange wachten, het op elkaar gepropt zitten in een kleine ruimte, nergens heen kunnen en je lot volledig in de handen van een vreemde moeten leggen.

Voor deze trip heb ik gewoon de maatschappij uitgezocht met de goedkoopste aanbieding en dat was Europe Air. En ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad. Beide vluchten waren prima. Ik was voorbereid en had zelf twee wraps en een krentenbol mee. Maar volgens mij was het eten wat aangeboden in het vliegtuig ook gewoon prima. Ik heb een broodje en toetje geprobeerd en daar was niets mis mee.

Ik heb niet echt geslapen tijdens de 12 uur durende vlucht maar dat ligt niet aan de maatschappij. Ik had geen nek kussen mee en dan is zittend slapen best wel een uitdaging (voor mij).
Lima vliegtuig

Aankomst Jorge Chávez Airport

Wanneer je aankomt op het vliegveld moet je eerst langs de douane. Je krijgt dan een stempel in je paspoort en er wordt gevraagd hoe lang je in het land gaat verblijven. Ik gaf aan dat ik ongeveer een maand hier zou zijn. Grappig genoeg werd er helemaal niet gevraagd naar een onward ticket. Ik heb m wel voor de zekerheid laten zien. “Kijk ik vlieg 4 november naar Dallas”.
Lima stempel paspoort
Onward ticket: heb je nodig wanneer je een enkele reis boekt naar bepaalde landen. Je moet kunnen laten zien dat je per vliegtuig ook weer het land gaat vertrekken. Ik ben van plan om met de bus naar La Paz in Bolivia te gaan maar dat busticket heb ik nog niet. Dus ik boekte een onward ticket via Best Onward Ticket voor 7 euro. Deze organisatie boekt dan een vlucht voor je die 48 uur later wordt geannuleerd.

Op naar de stad met de Lima Airport Express bus

Daarna haalde ik mijn backpack van de band en liep ik naar de balie van de Lima Airport Express bus. Voor 8 euro brengt deze bus je veilig van het vliegveld naar Miraflores (een toeristen gedeelte in Lima).

Je kunt natuurlijk ook een taxi nemen (het stikt er van de chauffeurs als je de terminal uitkomt) maar ik heb daar wat gemengde reacties over gelezen. Niet elke taxi is betrouwbaar en het laatste wat je wilt is beroofd worden op je eerste dag in een vreemd land.

De bus is me prima bevallen. Ze hebben zeven stops en rijden elk heel uur.

Eerste indruk Lima: armoe, sloppenwijken en insane verkeer

Vliegveld Jorge Chávez ligt in de wijk Callao en dat is een niet al te beste buurt. Je ziet het meteen zodra je met de bus het vliegveld verlaat. Er staan geen huizen maar krotten, waarvan een deel is ingestort. De straten zijn vies en langs de opgedroogde rivierbedding ligt zoveel vuil dat het wel een storthoop lijkt.

En dan het verkeer! Wat een chaos. Het is enorm druk op de wegen en het lijkt erop alsof er geen regels zijn en iedereen maar wat doet. Auto’s die opeens van rechts komen en zich ertussen drukken. Mensen die de weg overvliegen. Er wordt dan ook veel getoeterd. De hele dag door van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. En niet alleen in Callao hoor, in heel Lima. Ik daht dat Zuid-Amerikanen zo tranquilo waren. Maar blijkbaar niet in het verkeer.
Eerste indruk Lima
En dan moet ik het nog even hebben over de staat van de voertuigen. Er rijdt geen auto of bus waar geen deuk in zit. Bij sommige auto’s hangt de complete bumper eraf. Scheuren en gaten in bussen heeft men op de ‘diy’ manier lelijk vol gesmeerd met plamuur en verder niets meer aan gedaan. Taxi’s zijn helemaal afgeragd en zien er alleen daarom al niet erg betrouwbaar uit.

Het is echt een beetje een cultuurshock.

Dit was alweer een wat betere buurt
Lima airport bus

Tweede indruk Lima: Miraflores

En dan kom je aan in Miraflores. Wát een verschil. De huizen zien er netjes uit (wel met hekken ervoor) en overal zijn groene parken die netjes worden onderhouden. Miraflores is naast Barranco één van de veiligste wijken in Lima. Niet zo gek dus dat hier de meeste toeristen verblijven.

Ik heb inmiddels een dag gespendeerd in Miraflores en je kunt het een beetje vergelijken met Amsterdam. Het is veilig om er rond te lopen maar je moet wel op je spullen letten.

Atahualpa Hospedaje

De Airport Express bus dropte me bij de vijfde stop: het Hilton Double Tree hotel. Vanaf daar was het nog tien minuten lopen naar mijn verblijf: Atahualpa Hospedaje. Ik had verwacht een duidelijk bord te zien maar dat was niet zo en dus belde ik per ongeluk twee keer aan bij de buurvrouw. In haar pyjama deed ze open en vertelde ze me dat Atuhualpa verderop zat “derrecho’ oftewel ‘rechts’. Ik verontschuldigde me met een ‘lo siento’ en belde aan bij het juiste adres.

Het was 8 uur ’s ochtends en ik kon helaas pas om 2 uur ’s middags inchecken. Gelukkig kon ik wel mijn zware tassen achterlaten. Daarna ben ik Miraflores in gegaan.

Toen ik eindelijk kon inchecken was ik blij verrast. Ik heb een grote kamer met tweepersoons bed, bureau en eigen badkamer. Ontbijt is inclusief. En dat voor maar 20 euro per nacht. Een goede deal!

Lima Atahualpa Hospedaje
Mijn kamer in Lima Atahualpa

Planning voor de aankomende dagen

Ik blijf in totaal vijf nachten in Lima en dat is goed want er is nog een hoop wat ik wil zien en doen. Streetart kijken in Barranco bijvoorbeeld en naar het Eco Park Lomas de Lachay. En daarna ga ik met de bus naar Huaraz. Wat ik daar ga doen? Hou dit blog in de gaten en you shall know 🙂

2 Comments

1. Marja Marja

Wat heerlijk dat je goed bent aangekomen. Hotel ziet er schoon en netjes uit.

2. Andrea Verhoeven Andrea Verhoeven

Fijn dat je goed bent aangekomen,ik ga je volgen!