Verder naar bericht

Puerto Natales

Na een paar weken in Argentinië te zijn geweest is het tijd om de grens over te steken. Ik ga naar Puerto Natales in Chili. Dit stadje trekt vooral toeristen die willen gaan hiken in Torres del Paine National Park.

Puerto Natales, hoe kom je er?

Vanuit Nederland kun je het beste een vlucht boeken naar Santiago, doorvliegen naar Punta Arenas en vervolgens de bus pakken naar Puerto Natales.

Maar ik zat natuurlijk in Puerto Madryn in Argentinië. De snelste manier om naar Puerto Natales te reizen vanuit Puerto Madryn is met het vliegtuig. Binnen een uurtje of twee vlieg je van Trelew (45 minuten rijden van Puerto Madryn) naar El Calafate. Vanaf daar pak je de bus en reis je binnen vijf uur naar Puerto Natales.

Naar Puerto Natales met de bus

Helaas was ik een beetje aan de late kant met alles regelen en waren er geen vluchten meer. Dan maar met de bus. En dat duurde in totaal drie dagen omdat de bus schema’s niet allemaal op elkaar aansloten.

Stap 1: van Puerto Madryn naar Comodoro Rivadavia

Eerst nam ik de bus van Puerto Madryn naar Comodoro Rivadavia. Het was een zware dag want ik moest afscheid nemen van mijn vriend die weer terug zou vliegen naar Nederland. Ik deed mijn best om me te sterk te houden maar kon de tranen niet tegenhouden. Een vreselijk emotioneel afscheid.

Daarna stapte ik in de bus. Ik reisde met Don Otto. Halverwege stopte de bus en ik verstond dat we zo’n 20 minuten hadden om even naar de wc te gaan etc. Maar toen ik na 10 minuten terugkwam was de bus opeens weg. Ik raakte meteen in paniek en trok een buschauffeur van een andere maatschappij aan zijn jas. Die zei dat ik maar naar het kantoortje van Don Otto in het busstation moest gaan. Daar aangekomen werd ik gerustgesteld. De bus was gewoon even gaan tanken en kwam na 20 minuten terug. Ik had het dus verkeerd begrepen. Oh wat voelde ik me dom.

De Tramat bus die voor ons reed begaf het halverwege. Een deel van de mensen kon met onze bus mee. Een deel had pech…

Stap 2: van Comodoro Rivadavia naar Rio Gallegos

Na zo’n 7 uur reizen kwamen we aan in Comodoro Rivadavia. Nu had ik meteen door kunnen reizen naar Rio Gallegos met de nachtbus maar ik vermoedde dat ik die niet zou halen. De bussen hebben namelijk bijna altijd vertraging in Zuid-Amerika. Dus ik boekte een hotel en besloot de volgende dag de nachtbus te nemen.

Ik verbleef in een goed hotel waar ik ook goed voor betaalde. Zo’n 38 euro voor één nacht. Maar het maakte niet uit want het was alsnog goedkoper dan wanneer ik was gaan vliegen.

De volgende dag heb ik de hele dag in het hotel gezeten en gewerkt aan mijn blog. ’s Avonds stapte ik op de bus (Don Otto). Toen ik van het hotel naar het busstation liep werd ik uitgelachen door een groepje jongeren. Ik had een gigantische grote tas in mijn armen en op mijn rug een grote rugzak met daaraan een bungelende slaapzak. Het zal er inderdaad wel hilarisch uit hebben gezien. De lach van het meisje was zo aanstekelijk dat ik er zelf ook een beetje om moest lachen.

De nachtbus rit die ongeveer 11 uur duurde viel me mee. Ik was van tevoren een beetje gestrest omdat er een aantal figuren in de bus zaten die eruit zagen alsof ze net uit de gevangenis kwamen. Maar uiteindelijk heb ik daar weinig last van gehad. De man naast me heb ik niet zoveel contact mee gehad maar hij bood met wel een oreo aan. Ondanks dat ik niet zoveel geslapen heb was het best een ok rit.

Stap 3: van Rio Gallegos naar Puerto Natales

De bus kwam in de ochtend aan op het busstation van Rio Gallegos. In de avond zou ik de bus nemen naar Puerto Natales. Mijn eindbestemming. Dat betekende dus dat ik nog een hele dag moest rondhangen in Rio Gallegos. Ik heb een taxi gepakt naar één van de duurdere hotels, Hotel Patagonia. Daar aangekomen heb ik gezegd dat ik geen reservering had maar dat ik wel graag gebruik wilde maken van hun faciliteiten en dat ik daar best voor wilde betalen. Bijvoorbeeld het ontbijt.

Dat vonden ze prima. Ik liet mijn tas achter bij de receptie en voor 8 euro at ik mijn buik rond. Daarna begaf ik me naar de “zitkamer” en werkte ik verder aan mijn blog.

’s Avonds nam ik een taxi terug naar het busstation en stapte ik op de bus (Bus Sur) naar Puerto Natales. Omdat we vrij laat reisden was het rustig bij de grensovergang. Ik kreeg een exit stempel in mijn paspoort voor Argentinië en een entree stempel voor Chili en dat was het. Van tevoren had ik ervoor gezorgd dat al mijn eten op was want Chili is extreem streng met het invoeren van eten uit een ander land. Overdag zijn er honden aanwezig die aan je spullen snuffelen (hoewel ik vermoed dat dat meer met drugs te maken heeft). ’s Avonds zijn er geen honden.

Grenscontrole Argentinië – Chili

Puerto Natales, waar verblijf je?

Patagonië is duur en de enige redelijk betaalbare verblijven zijn hostels. Maar na drie dagen reizen met de bus had ik geen zin om een kamer te delen met andere mensen. Beter nog ik had mijn verblijf al maanden geleden geboekt, samen met mijn camping reserveringen voor Torres del Paine.

Ik verbleef bij Asoi Hostal. Een hele fijne en gezellige plek. Het was er lekker rustig en het ontbijt was heerlijk. De eigenaren spraken geen Engels maar ik kwam er met mijn basis Spaans wel uit. Ik betaalde zo’n 30 euro per nacht voor het verblijf. Voor iemand die solo reist best wel veel. Ik had twee bedden in mijn kamer dus als ik met iemand had samen gereisd had het een stuk voordeliger geweest. Maar goed, ik was blij met de faciliteiten.

Wat is er te doen in Puerto Natales?

In het dorpje zelf is niet veel te doen. In het centrum vind je winkeltjes, reisbureaus, hostels en restaurants. Je kunt een wandeling maken langs de kustlijn of een mountainbike huren en bijvoorbeeld naar Cueva de Milodon fietsen.

Cueva de Milodon is een grot waar in de jaren 80 de huid werd gevonden van de Milodon. Een soort grote luiaard die zo’n 13 duizend jaar geleden in Puerto Natales woonde. Ik wilde naar de grot fietsen maar heb dit uiteindelijk niet gedaan omdat er een achterlijk harde wind stond en je de weg moet delen met auto’s. Niet echt veilig.

De “burnt pier” één van de meest gefotografeerde plekken in Puerto Natales

In plaats daarvan heb ik Puerto Natales een beetje verkend per mountainbike. Ik betaalde zo’n 2 euro per uur en huurde de fiets bij een hostel waar op de muur stond “If you can find it cheaper somewhere else, then rent there”. Haha.

Een beeld van de Milodon vind je ook aan het begin van Puerto Natales

Torres del Paine

De meeste toeristen bezoeken Puerto Natales puur omdat je vanuit dit plaatsje makkelijk naar Torres del Paine National Park kunt reizen.

Ik maakte uiteindelijk een hike van 11 dagen door dit prachtige park. Hoe dat was? Dat lees je in mijn volgende blog.

Laat als eerste een reactie achter