Verder naar bericht

Peninsula Valdés & Puerto Madryn

Peninsula Valdés is een schiereiland in Argentinië. Het is een uur rijden vanuit het plaatsje Puerto Madryn. Peninsula Valdés is populair omdat je er veel verschillende beesten kunt spotten zoals walvissen, orca’s, zeeleeuwen en penguins.

Peninsula Valdés – hoe kom je er?

Peninsula Valdés is goed te bereiken vanuit Puerto Madryn (ongeveer een uur rijden).

Wanneer je vanuit Nederland komt zul je eerst naar Buenos Aires moeten vliegen. Daarna kun je een auto huren en naar de Peninsula rijden (bijna 12 uur). Of je neemt de bus (die doet er zo’n 19 uur over). Of je gaat voor de snelste optie en vliegt vanuit Buenos Aires naar Puerto Madryn.

Het beste is om je trip ruim van tevoren te plannen, zeker in de vakantie periode. Wij deden alles last minute waardoor het moeilijk was om betaalbare vluchten te vinden. Vooral voor mijn vriend want die moest weer terug naar Buenos Aires en daarna naar Nederland.

Uiteindelijk boekten we voor mijn vriend twee losse vluchten. Op de heenweg vlogen we met Andes Lineas naar het kleine vliegveld van Puerto Madryn. Terug vloog mijn vriend met Aerolineas Argentinas vanaf het grotere vliegveld in Trelew (op een uur rijden van Puerto Madryn).

Het was nogal een gedoe om de eerste vlucht te regelen want Andes Lineas accepteert online geen Mastercard. Alleen Visa en American Express. Om onze tickets te boeken moesten we dus helemaal terug naar het vliegveld van Buenos Aires (Jorge Newby).

Ook handig om te weten is dat je bij Andes Lineas online van tevoren moet inchecken. Als je dit doet bij de balie op het vliegveld dan moet je betalen. Wij waren dit vergeten. Ook hadden we vergeten om een koffer bij te boeken. Gelukkig hadden me mazzel die dag. Het systeem van Andes Lineas lag eruit waardoor we gratis bij de balie konden inchecken. Ook de koffer konden we gratis meenemen.

Na het inchecken dronken we koffie bij de Starbucks. Opeens kwam ik erachter dat ik mijn mobiele telefoon kwijt was. Ik denk zo’n vijf keer per dag dat ik mijn telefoon kwijt ben maar dit keer was het écht zo. Toch raakte ik (tot mijn eigen verbazing) niet heel erg in paniek. Ik vermoedde dat ik mijn mobiel bij de incheckbalie had laten liggen. En dat bleek ook zo te zijn. Wat een opluchting! Mijn iPhone is zo’n beetje mijn leven. Triest maar waar.

De vlucht naar Puerto Madryn was helaas niet zo fijn. Er was veel turbulentie waardoor ik weer eens uitbarstte in tranen. Ik dacht mijn vliegangst eindelijk onder controle te hebben maar blijkbaar geldt dat alleen voor turbulentie vrije vluchten.

Puerto Madryn – waar verblijf je?

Het beste is eigenlijk om in Puerto Piramides te verblijven, een plaatsje op het schiereiland. Maar omdat wij onze trip zo last minute regelden zat alles al vol.

En in Puerto Madryn zat het meeste ook al vol. Uiteindelijk hebben we een kamer met gedeelde badkamer geboekt bij het El Gualicho hostel. Dit was de goedkoopste optie (160 euro voor 4 nachten).

De faciliteiten van het hostel vonden we heel goed. Er was een grote gezamenlijke ruimte waar je kon zitten of computeren, een grote ontbijtruimte, een gigantische keuken en goed wifi. Er werd elke dag netjes schoongemaakt en er was een soort binnenpleintje waar je kon relaxen.

Helaas waren er ook wat minpunten. Ten eerste waren de muren zo dun als karton. Je kon dus alles van de mensen naast je horen. De eerste nacht hadden we er niet zoveel last van maar de tweede nacht bleven onze buren tot twee uur ’s nachts op. Luid pratend met de tv aan. Nadat ik al een keer hardop had gezegd “quieramos dormir por favor!” (we willen slapen aub) ramde mijn vriend hard op de muur. Hij was het zat. Het werkte wel want na vijf minuten was het stil.

Het tweede minpunt waren de gasten in het hostel. Dit specifieke hostel lijkt veel mensen met kleine kinderen aan te trekken. En omdat papa en mama moe zijn van het reizen laten ze de kleine etterbakken zo’n beetje alles doen wat ze maar willen. Rond rennen, keihard schreeuwen, computers slopen, overal aanzitten. You name it. Zelfs mijn vriend (die kinderen heel leuk vindt en veel geduld heeft) werd er gek van.

Ontbijt was included maar niet heel goed. Er was brood met jam, koffie, thee, een beetje cornflakes en dat was het wel. Wij kozen ervoor om zelf wat extra’s bij de supermarkt te halen om het ontbijt mee aan te vullen.

Belasting terugvragen

Als je een hotel/ hostel boekt in Argentinïe dan komt daar vaak nog een bedrag bij in de vorm van belasting. Als buitenlander kun je dit terugvragen. Je hoeft alleen maar een kopie van je paspoort te geven en dan krijg je het geld terug. En dat kan best wel oplopen. Zo kreeg ik bij Hostel El Gaulicho zo’n 30 euro terug.

Wat is er te doen in Puerto Madryn?

Niet heel veel. Het is een klein stadje wat voornamelijk geld verdient aan de walvis tours. Je kunt te voet een lange wandeling maken langs het strand en of een bezoek brengen aan één van de kleine museums.

Uit eten in Puerto Madryn bij een… jawel, Engelse pub!

Een mega populair drankje in Argentinië is Mate. Het is een soort kruidenthee dat wordt gedronken via een metalen rietje dat tevens fungeert als zeef. Ik heb het geprobeerd en vond het heel smerig. De smaak is enorm sterk. Maar de Argentijnen zijn er dol op. In Puerto Madryn zag je iedereen met zo’n kopje rondlopen.

Puerto Madryn – waar huur je een auto?

Als je naar Peninsula Valdés wilt dan heb je echt een auto nodig. Volgens mij gaan er geen bussen naartoe.

Wij kozen voor Wild Skies card rental. Ik las goede recensies online en de eigenaresse, Adriana, was erg goed te bereiken via Whatsapp. Ze leverde de auto bij ons hostel en kwam deze later ook weer ophalen. De auto was een oud bakkie maar dat vonden wij juist wel fijn. De kans op diefstal is dan kleiner. Je kon niet zien dat het een huurauto was.

We huurden voor drie dagen een auto en betaalden in totaal 180 euro. Uiteindelijk hebben we de auto de derde dag helemaal niet meer gebruikt en dus eigenlijk 60 euro weggegooid. Dat was wel jammer. We hadden in twee dagen alles wel gezien wat we wilden zien.

Wat is de beste tijd om naar Peninsula Valdés te gaan?

Wij bezochten Peninsula Valdés in januari en dat is dus niet de juiste periode. Ten minste als je voor de hoofdattractie komt: walvissen of orca’s.

De walvissen komen rond juni naar de peninsula om daar in het warme water hun kalveren ter wereld te brengen. In december vertrekken ze weer. De orca’s komen pas rond februari naar de peninsula wanneer de zeeleeuwen jongen hebben gekregen die dan het water in gaan. Een makkelijke prooi.

De maand januari is dus eigenlijk de slechtste maand omdat je dan én geen walvissen kunt spotten én geen orca’s. Waarom dan toch heen in januari? Geen idee, ik denk dat ik ergens op een blog verkeerd heb gelezen dat de walvissen er in januari nog zouden zijn. In principe had het ook gekund want ze waren pas sinds twee dagen niet meer gespot. Ook waren er vier dagen voor onze komst al orca’s gezien. Maar niet heel veel.

We konden wel een dolfijn tour doen maar daar hadden we beide niet zo’n zin in. Ik kwam vooral voor de walvissen (die ik vorig jaar in Australië ook al niet had gezien). Gelukkig zijn er op de peninsula het hele jaar door nog genoeg andere dieren te spotten.

Geen walvissen of orca’s, wel zeeleeuwen

Wandelen met penguins bij Punta Tombo

De eerste dag in Puerto Madryn gingen we niet naar de peninsula maar de andere kant op naar Punta Tombo. Hier vind je de grootste kolonie Megallaan penguins van Patagonië. De beste periode om de groep penguins te bezoeken is na november, wanneer ze jongen hebben gekregen.

Je bezoekt eerst het visitor center. Hier vind je meer informatie over de dieren die op het schiereiland leven.

Punta Tombo is een reservaat, opgericht in 1979, waar de penguins vrij rondlopen. Er staan hier en daar hekken om bezoekers buiten het leefgebied van de penguins te houden. En dat is helaas nodig want er zit altijd wel één dombo tussen die toch probeert de beesten aan te raken.

Punta Tombo was zeker weten het hoogtepunt van ons bezoek aan Puerto Madryn. De penguins zijn zó cute! En je loopt er gewoon tussen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Echt geweldig.

Er staat nog zo “no pasar” en toch weer eentje die voorbij het hek loopt. Lol.

Dino’s in Trelew

Terwijl je naar Punta Tombo rijdt kom je langs het plaatsje Trelew (waar ook het grote vliegveld te vinden is). In dit plaatsje hebben ze een klein museum geweid aan de dinosaurus. Om heel eerlijk te zijn vond ik het een beetje tegenvallen. Zeker als je het vergelijkt met grote museums in Nederland als Naturalis. Slechts een deel van de informatie is beschikbaar in het Engels en binnen 45 minuten heb je het wel gezien.

Deze gigantische dino vind je langs de weg bij het stadje Trelew

Peninsula Valdés

De tweede dag reden we vanuit Puerto Madryn naar Peninsula Valdés. We hebben dus geen walvissen of orca’s gezien maar wel een hoop zeeleeuwen, guanaco’s (lama achtig beest) een paar struisvogels en… een gordeldier! Ik wilde heel graag een gordeldier zien en voilá! Loopt er op de parkeerplek opeens eentje voor mijn neus rond te scharrelen. Later zagen we er nog eentje maar die kroop snel in zijn holletje toen er een dikke vrouw aan kwam stampen die een foto wilde maken.

Kijk dan hoe schattig!

Onderweg naar de peninsula kwamen we ook nog een gigantische spin (tarantula?) tegen op de weg. Ik was helemaal blij want ik heb nog nooit zo’n grote spin in het ‘wild’ gezien. Alleen maar in de dierentuin. En hier loopt zo’n geval gewoon los rond. Op de weg!

Peninsula Valdés is een mooie plek om te bezoeken, ook als er geen walvissen of orca’s zijn. Wel is het een lange trip vanuit Puerto Madryn. De wegen op het schiereiland zijn onverhard en je kunt dus niet te hard rijden. Wij reden in één dag een heel rondje en dan zit je erg lang in de auto. Voor wat er te zien is op het schiereiland moet je eigenlijk (naar mijn mening) teveel rijden. Adriana (van Wild Skies) had ons al verteld dat als je de bovenkant van het eiland bezoekt (Punta Norte) dat je dan eigenlijk wel genoeg hebt gezien.

Tip: als je naar Peninsula Valdés gaat breng dan een bezoekje aan het visitor center. Daar kun je je paspoort laten stempelen.

Hieronder een kleine compilatie van de beesten die we zagen bij Peninsula Valdés en Punta Tombo

Laat als eerste een reactie achter