Verder naar bericht

Roadtrip Andalusië Spanje

In 2006 ging ik voor het eerst naar Spanje. In 2013 kwam ik terug voor een roadtrip door Andalusië.

Mijas

We boekten een huisje in het rustige kustplaatsje Mijas. Vanuit daar reden we met de auto naar plaatsen toe in Andalusië. Mijas is een heerlijke plek als je toe bent aan rust. Dat gezegd hebbende, het is er ook een beetje saai. Er is weinig te doen.

Nu ik op deze reis terugkijk was het waarschijnlijk beter geweest om gewoon van A naar B, C en D te rijden en dan elke keer een ander huisje te boeken. Nu moesten we elke keer heen en weer rijden. Dat kost veel tijd en energie. Vooral als je twee uur naar Gibraltar rijdt en er dan vervolgens achter komt dat je de paspoorten bent vergeten. Mierda!

Uitzicht vanuit ons huisje in Mijas
Spanje Mijas

Sierra Nevada

Misschien denk je bij de Sierra Nevada aan Californië/ Amerika. Maar er is ook een Sierra Nevada in Spanje. Een bijzonder berggebied waarbij het op de top van de berg zou koud kan zijn dat je er kunt skiën. En onderaan is het weer zo warm dat je zonnebrandcrème nodig hebt. Tijdens onze trip naar Andalusië zijn we ook een dag naar de Sierra Nevada geweest. Ik hou van stedentrips maar ik hou nog veel meer van de natuur. Mijn vriend en ik gaan dan ook graag hiken. Niet 20 kilometer (hoewel we dat wel eens gedaan hebben in Yosemite) maar tussen de 8 en 12 kilometer vinden we wel leuk.
Spanje Sierra Nevada

En in de Sierra Nevada heb je verschillende hikes die je kunt lopen. Die kunnen starten vanuit verschillende plaatsen, want het is een enorm groot gebied. Wij kozen voor een mooie hike door de bossen. Deze liep in een cirkel waardoor we dus niet dezelfde weg weer terug hoefde te lopen. helaas weet ik niet meer hoe deze hike heet. We klommen bergen op en daalde weer neer. Spannend werd het toen we twee lange houten hangbruggen moesten oversteken. Gelukkig hingen deze niet heel hoog boven de grond. Naast vreemde planten kom je ook nog wel eens wat exotische dieren tegen. Mijn vriend stond bijna op een slang! Gelukkig was het maar een kleintje en had hij dichte schoenen aan (ik niet).

Als je gaat hiken in de Sierra Nevada neem dan genoeg water mee en een petje en zonnebrandcrème. Het is een redelijk droog gebied en de kans om te verbranden/ uit te drogen is groot.
Spanje Sierra Nevada Spanje Sierra Nevada

Op zo’n twee uur afstand van de Sierra Nevada ligt het gevaarlijkste pad ter wereld (also they say) de Camino del Rey. Oh wat had ik graag dit pad willen lopen. Ik hou namelijk wel van een uitdaging. Maar helaas. Toen wij in Andalusië waren waren ze nog bezig met restaureren. Inmiddels is het pad geopend en kun je er terecht voor de ‘hike van je leven’. Op dit moment heb ik vooral plannen om wat verderweg op reis te gaan maar ik ga zeker een keer terug naar Spanje voor de Camino del Rey én een andere hike door de Sierra Nevada.

Ronda

Ronda is één van de oudste steden in Spanje. Het ligt tussen twee bergen en is het meest bekend om zijn ‘kloofbrug’ de Puente Nuevo.
Spanje RondaSpanje Ronda

Plaza de Toros

In Ronda vindt je de oudste stierenvechtersarena: Plaza de Toros. De arena werd op 11 mei 1784 geopend maar moest weer sluiten toen een deel van de tribunes instortte. Het jaar erop werd de arena opnieuw geopend.

Tegenwoordig vinden er nog maar 4 stierengevechten plaats in de arena. Nog steeds 4 teveel als je het mij vraagt. Het mag dan wel onderdeel uitmaken van de Spaanse cultuur, ik vind het maar niets, zo’n beest afmaken voor de lol. Jagen, vlees eten of bont dragen. Voor mij is het allemaal een grote no-no.
Spanje Ronda Spanje RondaSpanje Ronda

Puente Nuevo

Na ons bezoek aan Plaza de Toros zijn we naar de Puente Nuevo brug geweest. De bouw van deze ‘nieuwe brug’ begon in 1735 maar in 1740, nog voordat de brug af was, stortte de hele zooi in. Zo’n 50 arbeiders kwamen daarbij om het leven. In 1751 ging men verder met de bouw en in 1793 was de brug dan eindelijk af.

De brug is tussen een kloof gebouwd en verbindt de Mercadillo (markt) en La Ciudad (de oude stad). De brug is zo’n 98 meter hoog en de belangrijkste trekpleister van Ronda.
Spanje RondaSpanje Ronda

De ruimtes aan de bovenkant van de brug werden tijdens de Spaanse Burgeroorlog gebruikt als gevangenis en martelkamer. Wilde je niet meewerken? Dan werd je gewoon uit het raam gegooid.

Ook duiven zijn gek op deze brug
Spanje Ronda

Je kunt via de brug helemaal naar beneden lopen tot aan het water

Het Alhambra in Granada

Granada is de hoofdstad van de provincie Granada en hier staat één van de meest beroemde monumenten van Spanje, namelijk het Alhambra paleis. Het paleis heeft Moorse en katholieke invloeden die je duidelijk terugziet in de architectuur. Om het paleis liggen enorme tuinen met diverse bloemen en planten. We hebben urenlang rondgeslenterd op deze mooie plek.

Ben je Game of Thrones fan? Dan herken je deze plek misschien wel. Er zijn namelijk verschillende scenes opgenomen.
Spanje Granada AlhambraSpanje Granada AlhambraSpanje Granada AlhambraSpanje Granada AlhambraSpanje Granada Alhambra

Uitzicht op Granada vanaf het Alhambra
Uitzicht vanaf Alhambra SpanjeSpanje Granada AlhambraSpanje Granada AlhambraSpanje Granada Alhambra

Je kunt er ook nog op de foto verkleed als Oosterse prins en prinses
Spanje Granada Alhambra

Koop van tevoren kaartjes

Tip nummer 1: koop kaartjes van tevoren zodat je niet in de rij hoeft te staan. Je krijgt een tijdslot en moet dus op tijd aanwezig zijn. Wij waren natúúrlijk weer te laat. We hadden kaartjes voor 14.00 uur maar we konden de locatie niet vinden (Tom Tom werkte niet mee). Vervolgens was ik weer genoodzaakt om mijn mega zielige cryface te tonen aan de bewaker (Versailles all over again) en toen mochten we gelukkig toch naar binnen. Tot grote irritatie van de andere bezoekers die al een tijdje in de rij stonden. En terecht. Heel irritant, dus bij deze: koop van tevoren kaarten en wees op tijd!

Neem genoeg water mee

In Granada kan het enorm warm worden. Neem dus genoeg water mee, een petje en blijf in de schaduw. Anders ga je echt kapot.

Trek meer dan 1 dag uit voor Granada & Alhambra

Als je naar Granada gaat dan is 1 dag niet genoeg. Je bent minstens 1 dag kwijt aan het bezoeken van het Alhambra en eentje aan Granada. Wij hadden helaas tijd tekort en hebben Granada zelf dus niet gezien.
Spanje Granada

Cadiz

Tijdens onze roadtrip in Andalusië/ Spanje hebben we de kuststad Cadiz aangedaan. Deze bestaat uit een oud en nieuw deel. Wij hebben het oude deel bezocht wat bestaat uit allemaal kleine smalle winkelstraatjes, die uitlopen naar verschillende pleinen. Plaza San Juan de Dios wordt gezien als het centrale plein.

Je kunt hier een beetje ronddolen en winkelen en relaxen op een van de vele terrasjes, terwijl je geniet van de wind die van de zee af komt. Het meest opvallende gebouw is de kathedraal die een koepel heeft die van een afstandje goud lijkt te zijn.
Spanje CadizSpanje CadizSpanje Cadiz

Nerja

Nerja is een kust dorpje in Andalusië en wij gingen er vooral heen omdat je er indrukwekkende grotten zou hebben. Helaas viel dat nogal tegen. De grotten zijn ooit gevonden door een groepje tieners die op ontdekkingstocht waren en sindsdien zijn de grotten dé trekpleister van Nerja. Heel groot is het grottencomplex niet en je bent er dan ook binnen een half uurtje doorheen. Heel anders dan de grotten op Gibraltar, die naar mijn ogen tien keer zo mooi zijn (en waarschijnlijk ook tien keer zo groot).

Verder kun je nog naar ‘Balcon de Europa’ een plek van waaruit je mooi uitzicht hebt over zee. In trek bij kunstenaars en toeristen. Wij zijn hier niet geweest. Wel hebben we vanuit de auto nog een blik kunnen werpen op Puente del Aguila, een 19e eeuws aquaduct.

Heel veel meer dan dat is er niet, dus we zijn hier kort gebleven.
Spanje Nerja grotSpanje Nerja grottenSpanje Nerja grotten

Jerez de la Frontera

Zeg je Jerez de la Frontera dan zeg je: sherry. Door de ideale ligging en de kalkhoudende bodem is Jerez een ideale plek voor de tot standkoming van Sherry. Door de hele stad liggen dan ook vaten opgestapeld die doen denken aan de alcoholische drank. Helaas heb ik er zelf niets van geproefd want sherry is nou niet bepaald mijn ding.
Spanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la Frontera

Alcazar

Wel zijn we naar Alcazar geweest, origineel gebouwd als een moskee maar vanaf de 13 eeuw constant verbouwd. Er zijn wel nog steeds Moorse invloeden terug te vinden. Zoals bij de Arabische baden bijvoorbeeld. Vanaf Alcazar heb je ook meteen een mooi uitzicht over de stad.
Spanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la Frontera Spanje Jerez de la Frontera Spanje Jerez de la Frontera AlcazarSpanje Jerez de la FronteraSpanje Jerez de la Frontera

Malaga & Picasso

Málaga is de geboorteplaats van Pablo Picasso. Je vindt in deze stad dan ook een museum met een groot deel van Picasso’s werk. Uiteraard zijn we hier even langs geweest. Ik ben geen groot fan van Picasso maar het was toch mooi om te zien.

Malaga Kathedraal

De kathedraal van Malaga is bijzonder groot en vanuit de hele stad te zien. De kerk is gebouwd op fundamenten van een moskee en het duurde maar liefst 200 jaar tot de kerk af was. Naja, half af. Er waren constant financiële problemen waardoor de rechter toren nooit helemaal is afgemaakt.

Omdat er in verschillende tijdsperiodes aan de kerk gebouwd is vind je diverse stijlen terug. Gotisch, barok en renaissance.
Malaga Spanje kathedraalMalaga Spanje kathedraalMalaga Spanje kathedraal Malaga Spanje kathedraal

Alcazaba

Daarna hebben we nog het Alcazaba bezocht. Een Moorse vesting met Romeinse invloeden. Vanaf de tuinen van het complex (wat veel hoger ligt dan de stad zelf) heb je prachtig uitzicht op o.a. de haven van Malaga. Nog een paar trappen hoger ligt het Gibralfaro kasteel maar daar zijn we niet heen geweest. Het was namelijk enorm warm buiten, waardoor je eigenlijk constant moest uitrusten in de schaduw.
Spanje Malaga Alcazaba Spanje Malaga AlcazabaSpanje Malaga AlcazabaUitzicht vanaf Alcazaba Malaga

Hard Rock Café Marbella

We zijn ook nog een dagje naar Marbella geweest. Uiteraard mocht een bezoekje aan het Hard Rock Café niet ontbreken.
Marbella Hard Rock Café

Krokodillenpark Marbella

Bij het krokodillenpark kun je grote en kleine krokodillen bewonderen. Ik heb zelfs een kleine krokodil vastgehouden. Enorm dom natuurlijk. Kan me niet voorstellen dat zo’n beest dat leuk vindt. Dat soort dingen doen we dus nooit meer.
Marbella Spanje krokodillenparkMarbella Spanje krokodillenpark

Het is op dit moment niet mogelijk om een reactie achter te laten.