Verder naar bericht

Slenteren door Kazimierz

Tijdens onze stedentrip naar Krakau werd ik helaas ziek. Keelpijn en super verkouden. Ik weet niet wat het is maar er moet altijd één van ons ziek worden tijdens of na vakantie. Het is een soort vloek lijkt het wel. Maar goed, dan gooi je er een paracetamolletje in en ga je gewoon door. Ik had graag de gratis krakau streetart tour willen doen die ze op donderdag en zondag ochtend organiseren. Maar daar had ik de energie niet voor (begint al om 10.00 uur). Dus besloten we om de 100% Krakau route in de Joodse wijk Kazimierz te lopen.

Kazimierz Tempelsynagoge

De eerste stop bracht ons bij de Tempelsynagoge die, eenmaal binnen, nogal in verouderde staat bleek te zijn. Het pand wordt gelukkig wel gerenoveerd en stond dus in de stijgers toen wij er waren.

De Tempelsynagoge in Krakau
Tempelsynagoge Tempelsynagoge

De Skalka kerk

Daarna liepen we naar de Skalka kerk waar we natuurlijk nog even naar binnen zijn geweest. In Krakau vind je ontelbare kathedralen en kerken. En ze zijn allemaal erg imposant en over the top. Prachtige beelden, gouden ornamenten en schilderen versieren de wanden van de kerken. In de tuin ligt een fontein met een beeld van de Poolse Sint Stanislaw. Verderop staat een rijtje beelden van Poolse heiligen. En via een paadje kom je bij de rivier terecht.

Skalka kerk
Skalka kerkSkalka kerk binnenSkalka kerk ornamentSkalka kerk buiten

Omdat het opeens heel erg begon te regenen besloten we bij een bakkerijtje wat koffie te drinken en een eclair te eten. Een oude Poolse mevrouw kwam binnen gestrompeld en begon boos tegen ons te mompelen. We verstonden er natuurlijk niets van maar ik vermoed dat we misschien op ‘haar plek’ zaten. We besloten maar weer verder te gaan.

Must do: Etnografisch museum Krakau

Omdat het nog steeds erg regende doken we het etnografisch museum in. De museums in Krakau zijn gratis op zondag dus we hadden mazzel. En het bleek ook nog een heel leuk museum te zijn! Over de Poolse cultuur. Zo vind je er allemaal authentieke kostuums uit verschillende delen van Polen. Heel kleurrijk, met veel versieringen. En blijkbaar werden de huizen zo ook ingericht. Ik vond het in ieder geval helemaal geweldig om te zien. Erg leuk museum om naartoe te gaan als je in Krakau bent (en moet schuilen voor de regen 🙂
Het Etnografisch Museum Krakau Het Etnografisch Museum Krakau Het Etnografisch Museum Krakau Het Etnografisch Museum Krakau

Vliegende ratten van Krakau

Tegen de tijd dat we het museum uitliepen was het weer gelukkig opgeklaard. We liepen langs een pleintje waar een grote groep duiven aan badderen en ‘chillen’ was. Iedereen vind het ‘ratten met vleugels’ maar ik heb een zwak voor duiven. Ik vind ze geweldig! Daarom moet ik ze ook altijd in elk land waar ik ben even op de foto zetten. Deze Poolse duiven vonden me erg interessant en kwamen allemaal naar me toe gevlogen. Waarschijnlijk dachten ze dat ik wat te eten had, wat helaas niet het geval was.
Duiven in Krakau Duiven in Krakau

Speaking of food! In Krakau vind je heel veel streetfood tentjes. Japans, Belgisch, Praags, wat je maar wil, in Krakau hebben ze het. In ons geval gingen we voor een Praagse Trdelnik (ofwel schoorsteen). Heerlijk slecht met een gigantische lading Nutella erin.

Één van de vele streetfood pleintjes in Krakau
Streetfood Krakau

Weer op weg kwamen we langs de Corpus Christi Basiliek. Hier MOET je eigenlijk even naar binnen. Prachtige grote kerk en weer zoveel moois. Gelovig of niet, dit is toch geweldig om te zien?

Corpus Christi Basilica Krakau
De Corpus Christi Basiliek De Corpus Christi Basiliek De Corpus Christi Basiliek

Zapiekanki

Natuurlijk mochten we Krakau niet verlaten zonder de populaire streetsnack Zapiekanki te hebben geprobeerd. Een soort groot pizzabroodje. We liepen naar Plac Nowy en kochten daar elk een Zapiekanki. Achteraf hadden we er misschien beter eentje kunnen delen. We ontmoeten ook nog een Amerikaan die zat te wachten tot de tent waar je ‘belgische frieten’ kon kopen zou openen. Je ziet het op dit plein kun je verschillende snacks kopen.
zapiekanki zapiekanka

Vervolgens hebben we nog de kathedraal van het Wawel kasteel bezocht. Deze is op zondag gratis en je mag er helaas geen foto’s maken. Binnen kun je nog bepaalde delen bezoeken waar je wél een kaartje voor moet hebben. Wij hebben dat niet gedaan. Ook deze kerk is natuurlijk weer uitgerust met enorme beelden en gouden versieringen. Een pracht om te zien en zeker een bezoekje waard.

Terwijl je rondloopt in Krakau kom je overal streetart tegen
Streetart in Krakau

Goedkope cocktails drink je in Krakau

Na een beetje te hebben rondgelopen leek t me wel leuk om een experience te boeken bij ‘Lost Souls Alley’. Dat is een soort spookhuis en de reviews waren enorm goed. Helaas gold ook hiervoor weer dat we van tevoren hadden moeten boeken. Alles zat namelijk vol. En de volgende dag zouden we alweer gaan. Ik baalde dat ik zaterdag avond ziek was geworden. Want dan hadden we misschien nog voor zondag kunnen boeken. Maar goed, mooi excuus om een keer terug te komen. We aten bij Moa burger, waar je een hamburger kunt bestellen van 700 gram! Mijn vriend hield het bescheiden bij 400 gram. Ik nam alleen patat (want ja: vegetarisch).

’s Avonds dronken we voor belachelijk weinig geld cocktails bij Movida Cocktails in de buurt van Rynek Glowny. Leuke bar, ok cocktails. De foto’s aan de muur mogen wel geüpdatet worden (Brad & Jen, really?).
Cocktails drinken in Krakau

Laat als eerste een reactie achter