Ga naar de inhoud

Weekendje Eindhoven

Eindhoven is een stad en gemeente in het zuiden van Nederland. De stad is op de kaart gezet door Gerard Philips die er in 1891 met de productie van gloeilampen startte en daarna het bedrijf verder ontwikkelde. Philips is ook verantwoordelijk voor het ontstaan van de voetbalploeg PSV en natuurlijk de oprichting van het Philips voetbalstadium. Maar Eindhoven is meer dan Philips. Het wordt ook wel de design stad van Nederland genoemd omdat het er bruist van de creativiteit en hotspots. Je vindt er dan ook de bekende Design Academy. Eindhoven is een hippe stad en een goede bestemming voor een weekendje weg.

Hoe kom je er?

Vanuit de Randstad is het ongeveer twee uur rijden naar Eindhoven. Met de trein doe je er 1,5 uur over.

blank

Waar verblijf je?

Ik verbleef in hotel The Match. Een budget hotel waar de slogan “check in, stay out” geldt. Inchecken doe je zelf op één van de beschikbare tablets. Er is geen restaurant of ontbijtzaal maar wel een winkeltje waar je ontbijt of snacks kunt kopen. En een zitruimte waar je tv kunt kijken. De muren van het hotel zijn versierd met kleurrijke graffiti. De kamers zijn simpel maar van alle gemakken voorzien.

Op het terrein stond voorheen een fabriek waar lucifers werden gemaakt. Vandaar de naam The Match.

blank
blank
blank

Hoe reis je rond in Eindhoven?

Eindhoven is een grote stad. Je kunt makkelijk van A naar B komen met de metro of een Go Sharing scooter. Een van de goedkoopste opties is een OV-fiets huren. Je betaalt maar € 3,95 voor 24 uur (in 2021). Het enige nadeel is dat de meeste OV-fietsen niet in al te goede staat zijn en heel basic.

Ik huurde een OV-fiets voor twee dagen. Dat was af en toe een beetje aanpoten.

Wat is er te doen?

Er is genoeg te doen in Eindhoven. Hieronder lees je wat ik er gedaan en gezien heb.

Daf Museum

Geen fan van auto’s? Dat verandert nadat je dit museum bezocht hebt.

blank

De geschiedenis van DAF

DAF werd in 1928 opgericht door Hub van Doorne en zijn broer Wim. Hub had de auto gerepareerd van meneer Huenges, directeur en eigenaar van Brouwerij en IJsfabriek Coolen, en deze was zo onder de indruk dat hij Hub geld leende om zijn droom waar te maken. Een machinefabriek starten. In het begin maakten ze onder andere fietsenrekken voor Philips.

De werkplaats (De Smidse) bevond zich op de plek waar nu het museum staat. Een klein deel is bewaard gebleven en kun je bekijken.

blank
blank
blank

1932 – Aanhangwagen en opleggers

In 1932 wordt besloten om aanhangwagens en opleggers te gaan maken. De naam van het bedrijf wordt gewijzigd in Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V. In 1948 wijzigt de naam naar Van Doorne’s Automobielfabriek (DAF).

In het begin richt DAF zich op het maken van chassis voor aanhangwagens en opleggers. In 1949 komen daar trucks bij.

1950 en 1951 – Nieuwe fabriek en opdrachten voor het leger

Het gaat goed met DAF. In 1950 wordt een nieuwe fabriek geopend en in 1951 slepen ze een grote opdracht binnen voor het leger. Er worden verschillende nieuwe voertuigen ontwikkeld.

blank
blank

1955 – Ontwikkeling van motoren

In 1955 gaat DAF motoren maken. Er worden eerst alleen motoren gebouwd voor Leyland maar later gaat DAF ook zelf motoren maken.

blank

1958 – De eerste DAF personenauto!

In 1958 komt een droom van de gebroeders van Doorne uit. De eerste DAF personenauto komt op de markt. In totaal worden er 800.000 Dafjes gemaakt. Datzelfde jaar begint DAF met het maken van eigen achterassen.

blank

Een jaar later, in 1959, wordt de eerste DAF motor gemaakt, de DD575.

DAF blijft hun chassis en trucks verder ontwikkelen. Zo ontstaat in 1962 de eerste truck met een slaapcabine voor de chauffeur.

1965 / 1979 – Pensioen en overlijden van de gebroeders van Doorne

In 1965 gaat Hub van Doorne met pensioen. En in 1971 volgt ook zijn broer Wim. Hub overlijdt vervolgens in 1979 en zijn broer Wim een jaar eerder in 1978.

1982 – Dakar Rally

DAF doet mee aan verschillende Dakar Rally races. Ze winnen prijzen in 1982, 1985 en 1987.

blank

1985 – Space Cab

In 1985 wordt de Space Cab geïntroduceerd, een cabine met hoog dak voor nog meer chauffeurscomfort. En in 1994 komt men met een nóg grotere Space Cab.

1993 – DAF gaat Failliet

In 1993 gaat DAF failliet. De bedrijfswagenmarkt stort in, vooral in het Verenigd Koninkrijk, waar DAF voor een groot deel van afhankelijk is. Binnen een paar weken wordt er echter al een nieuw bedrijf opgericht, DAF Trucks N.V.

1996 – DAF wordt overgenomen door PACCAR

In 1996 wordt DAF overgenomen door PACCAR, waardoor de toekomst van DAF verzekerd is. PACCAR is een van de grootste truckfabrikanten ter wereld en produceert merken als Kenworth en Peterbilt.

DAF blijft zijn vrachtwagens en motoren ontwikkelen en wint daarmee een paar keer de Truck of the Year award.

Wat is er te zien in het DAF Museum?

Het museum heeft drie verdiepingen. Je begint op niveau -1 bij de Smidse (de oude werkplaats). Daarna zie je wat er allemaal gemaakt is door DAF tussen 1932 en 1990. Denk aan aanhangwagens, trucks, legervoertuigen, autobussen en trucks die gebruikt zijn tijdens de Dakar Rally races. Op -1 vind je tevens een kleine bioscoop waar films vertoond worden over de historie van DAF. Heel interessant en een goede plek om even uit te rusten.

blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank

Op de begane grond vind je voertuigen uit het PACCAR tijdperk. Voornamelijk moderne vrachtwagens (1990 tot aan heden). De eerste verdieping toont personenauto’s die gemaakt zijn door DAF, met zeldzame prototypes die nooit op de markt zijn gebracht. En ook een aantal Formule 3 raceauto’s, de Huron sportscar en de unieke Williams Formule 1 raceauto.

blank
blank
blank
blank

De koninklijke DAF

Toen in 1967 Koning Willem-Alexander werd geboren kreeg de koninklijke familie een auto cadeau van DAF. Het kleine, blauwe autootje werd jarenlang door de familie gebruikt in Italië, waar ze een vakantiehuis hadden. De auto is uniek want er is er maar één van. En deze staat dus in het DAF museum. De bekleding is gemaakt van riet en een vrijwilliger vertelde me dat deze elke dag de stoelen bevochtigd omdat het riet anders uitdroogt en kapot gaat. Ik geloof dat hij zei dat hij daar drie uur mee bezig was. Toen ik zei “poe wat een werk!” zei hij “nou en? Dat is mijn werk!”. En dat is natuurlijk zo.

In 2021 vierde Koning Willem-Alexander zijn verjaardag door een rondje in de auto te rijden met zijn dochter Amalia.

blank
blank

Vrijwilligers

Het museum draait op vrijwilligers. Veelal oud medewerkers die de oude DAF automobielen en motor’s opknappen en onderhouden. Ze vertellen je ook graag iets over de historie van de voertuigen. En als je mazzel hebt mag je zelfs even achter het stuur kruipen van een oude vrachtwagen.

Lees meer over het DAF Museum

blank

Philips Museum

Eindhoven is op de kaart gezet door Philips. Op 15 mei 1891 werd het bedrijf Philips opgericht door Gerard Philips. Het begon allemaal met de productie van gloeilampen, met name de kooldraadlamp. Deze werden gemaakt op de plek waar je nu het Philips Museum vindt. Samen met zijn broer Anton, die in 1895 voor het bedrijf kwam werken, ontwikkelde Philips zijn bedrijf verder. Er werden onder andere radio- en röntgenbuizen gemaakt. En tegenwoordig maakt Philips een heel breed scala aan producten.

blank

Philips was verder één van de eerste bedrijven waar werknemers een gratis ziektekostenverzekering kregen en doorbetaling van ziekteverlof. Ook werden er zo’n 800 huizen gebouwd voor de werknemers, Men noemde het Philipsdorp. Er werd een pensioenfonds gecreëerd en een studiefonds zodat de kinderen van werknemers naar school konden. Dit geeft aan hoe belangrijk onderwijs was voor Gerard Philips.

blank

Ook voor de ontspanning van het personeel kwamen er voorzieningen. Op 13 augustus 1913 werd de Philips’ Sportvereeniging (PSV) opgericht. En Philips financierde nog veel meer. Zoals schaakclubs, de oprichting van een bibliotheek enzovoorts. Eindhoven heeft dus letterlijk het bestaan te danken aan Gerard Philips.

Het Philips Museum is een indrukwekkende plek waar je meer leert over het bedrijf Philips en de oprichters. Zeker een bezoekje waard.

Lees meer over het Philips Museum

blank

Evoluon

Het Evoluon is in opdracht van Frits Philips ontworpen door Louis Kalff. Het gebouw lijkt op een vliegende schotel en werd in 1966 opgeleverd. In het begin waren er allemaal interactieve exposities die het publiek kon bezoeken. Helaas werd dat allemaal te duur en moest men daarmee stoppen. Tegenwoordig leent het Evuoluon zich voor verschillende evenementen zoals congressen, beurzen, conferenties, bruiloften en theater.

Lees meer over het Evoluon

blank

De Blob

De Blob staat midden in het centrum van Eindhoven, in de buurt van het station. Het futuristische kunstwerk van glas en metaal is ontworpen door de Italiaanse architect Massimiliano Fuksas en doet dienst als toegang tot het winkelcentrum De Admirant.

blank

Sint-Catharinakerk

De Sint-Catharinakerk is een rooms-katholieke kerk in de binnenstad van Eindhoven. De kerk zelf is mooi om te zien maar nog interessanter zijn de skeletten die zijn ontdekt tijdens verbouwingswerkzaamheden. In het massagraf, gevonden onder het pleintje voor de kerk, zijn botten gevonden van mensen die in de middeleeuwen zijn overleden aan de pest. Een aantal van de skeletten, waaronder dat van een kind, worden permanent tentoongesteld.

blank
blank

Streetart tour

In Eindhoven stikt het van de streetart. Je kunt natuurlijk zelf gaan rondlopen/ fietsen maar het is een beter idee om een tour te boeken. Dan kom je namelijk meer te weten over het verhaal achter de kunstwerken. Ik boekte een tour met City Tours Eindhoven. Normaliter ga je met een gids op pad maar dat kon op dat moment niet in verband met Corona.

Ik moest een app downloaden en werd vervolgens op pad gestuurd. Het verhaal achter de kunstwerken kon ik lezen in de app, soms zat er een video bij. De app werkte goed en alles verliep soepel. Af en toe stuurde GPS me de verkeerde kant op maar dat lag niet aan de app maar aan mijn telefoon.

Omdat de route 19 kilometer lang is heb je een fiets nodig. Deze kun je huren via City Tours Eindhoven of je kunt op het station een OV-fiets scoren. Je zou ook nog een Go Sharing scooter kunnen huren als je geen zin hebt om te fietsen.

Halverwege de tour stop je bij een café waar je wat kunt drinken en eten (zit in de prijs inbegrepen). Na ongeveer vier of vijf uur fietsen (ligt een beetje aan jezelf hoe lang het duurt) is de tour afgelopen.

Ik vond het een erg leuke tour en heb veel geleerd over de Eindhovense streetart. Als je van kunst houdt dan kan ik de Street Art Tour zeker aanraden.

blank
blank

Het lampje op de muur hieronder heet Lempke en is misschien wel Eindhovens bekendste icoon. Overal in Eindhoven vind je Lempke terug. Op muren maar ook op lantaarnpalen in de vorm van stickers. De kunstenaar, Maurice, kwam op het idee door een vriend die op vakantie overal stickers op plakten. Hij bedacht zich dat hij misschien ook wel zoiets wilde doen om Eindhoven en Philips te promoten. En zo kwam Lempke tot leven.

blank

Het kunstwerk hieronder, in de Dommeltunnel, is gemaakt door Studio Giftig. Het zijn de Silly Walks van Monthy Python. In 2016 kwam John Gleese himself naar Nederland om het kunstwerk te onthullen.

blank

Een zeemeermin met Lempke.

blank

De Berenkuil is één van de bekendste plekken in Eindhoven waar je heel veel streetart bij elkaar vindt. Het is een verzameling van fietstunneltjes die onder het kruispunt van de Eindhovense binnenring en de A270 door lopen en in een kuil bij elkaar komen.

Het was vroeger een nogal ongure locatie. Mensen waren echt bang om er te fietsen. Daar moest verandering in komen. Daarom werd in 2010 door jongerencentrum Dynamo Step into The Arena bedacht. Een drie daags evenement waarbij streetart kusntenaars de muren van de Berenkuil (legaal) versieren. De kunstwerken blijven een jaar op de muren zitten totdat de volgende editie plaatsvindt. Erg leuk bedacht.

blank
blank
blank
blank

Reclame voor Skiete Willy, een podcast over PSV.

blank
blank
blank

Spiderman is in opdracht van de eigenaren van deze woning gemaakt.

blank

Zoals je ziet is Philips nog steeds heel belangrijk voor Eindhoven.

blank
blank
blank

Strijp-S

Philips heeft Eindhoven groot gemaakt. Maar toen het bedrijf naar Amsterdam verhuisde bleef een grote leegte achter. Strijp-S blaast nieuw leven in het voormalige fabrieksterrein van Philips. In de oude fabriek vind je nu allemaal hippe winkeltjes, restaurants, bedrijven en kunst en cultuur. Het is een leuke plek geworden voor jong en oud.

blank
blank
blank
blank

Ondanks de industriële achtergrond is Eindhoven best wel een groene stad. Ik heb nog nooit zoveel blauwe regens gezien. En wat dacht je van het gebouw hieronder waar gewoon hele bomen op balkons staan!

blank

Piet Heijn Eek

Piet Heijn Eek is een Nederlandse kunstenaar die in de jaren 90 afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven. Hij is bekend geworden door zijn afstudeerproject: een kast gemaakt van sloophout. Zijn werkplaats en shop bevinden zich tegenwoordig in de oude Philips fabriek op Strijp-R (in de buurt van Strijp-S). Je vindt er overigens niet alleen maar werk van Piet. Ze verkopen er ook andere merken. Piet’s designs zijn niet echt mijn ding maar ik vond er wel een leuke sleutelhanger (een hele grote veiligheidsspeld) en twee kaarsen standaards.

blank
blank
blank

Eten in Eindhoven

Op zoek naar een tentje waar je lekker kunt ontbijten of lunchen? Bij het Happiness Café serveren ze lekkere en gezonde gerechten. Bij Radio Royaal (zit in de machinekamer op Strijp-s) is het eten niet alleen enorm lekker maar ook mooi. De locatie is verder erg cool. Radio Royaal is populair dus zorg ervoor dat je van tevoren een reservering maakt.

blank
blank

De Down Town Gourmet Market is een overdekte markt waar je bij verschillende stands eten kunt bestellen. Ik heb er online eten besteld en afgehaald omdat je er in 2021 (Corona) niet vrij mocht rondlopen.

Bij de Vane Skybar drink je ’s avonds gezellig een drankje met uitzicht over Eindhoven.

blank
blank
blank

Een Bossche bol eten in Den Bosch

In heel Nederland kun je Bossche bollen krijgen maar de enige echte scoor je in Den Bosch, op maar 30 minuten rijden van Eindhoven.

De Bossche bol werd in 1938 ‘uitgevonden’ door Jan de Groot uit Den Bosch. Het heette toen nog gewoon de sjekladebol. Het is een rond gebakje van deeg gevuld met slagroom en overgoten met chocolade. De bol kwam aan zijn huidige naam door burgemeester Van Lanschot van ‘s-Hertogenbosch. Hij maakte via de radio reclame voor Den Bosch en doopte het gebakje om tot de Bossche Bol. De enige echte kun je nog steeds krijgen bij bakkerij Jan de Groot (een paar meter lopen van het station van Den Bosch). Je herkent de bakkerij meteen aan de rij mensen die voor de deur staat.

Ik ging lekker vroeg heen en hoefde niet al te lang te wachten. Dagelijks maakt de bakkerij zo’n 1500 Bossche bollen die gretig aftrek vinden. Helaas is het niet mijn favoriet maar dat komt vooral omdat ik niet van slagroom houdt, en daar bestaat de bol grotendeels uit.

blank

Nog meer doen in Eindhoven

In een weekend kun je niet alles zien wat Eindhoven te bieden heeft. Hieronder een overzicht van wat er nog meer te doen is.

  • Van Abbemuseum – hier vind je moderne kunst.
  • Philips Stadion – ik ben er alleen langs gereden maar je kunt er ook een tour boeken of natuurlijk een voetbalwedstrijd bekijken.
  • Shoppen – of het nou in een drukke winkelstraat is of in een klein boetiekje op Strijp-S, in Eindhoven kun je goed shoppen.
  • Dutch Design Week – elk jaar, een week lang design.
  • GLOW – festival van licht dat elk jaar plaatsvindt. Ben hier zelf één keer geweest en het is een aanrader. Vind meestal plaats in de winter dus vergeet jezelf niet dik in te pakken.
  • Van Gogh-Roosegaarde fietspad – fietsen over een lichtgevend pad dat is geïnspireerd op een schilderij van Vincent van Gogh. Heb dit zelf niet gedaan omdat de recensies nogal wisselvallig waren.
  • Prehistorisch dorp – zie hoe men vroeger leefde. Vooral leuk met kinderen denk ik.
blank