Ga naar de inhoud

Het Archeologisch Museum van Athene

Het Nationaal Archeologisch Museum van Athene is het grootste archeologische museum van Griekenland. Je vindt hier oudheden uit heel Griekenland. Het is naar mijn mening één van de hoogtepunten van Athene.

Geschiedenis in een notendop

Griekenland heeft een rumoerige historie die bestaat uit veel oorlogen en overnames. Na de bezetting door de Ottomaanse Turken werd Griekenland op 25 maart 1821 onafhankelijk. Een paar jaar later, in 1829, werd het Nationaal Archeologisch Museum opgericht. In eerste instantie werden de oudheden in verschillende gebouwen en monumenten opgeslagen. In 1866 werd het huidige museum gebouwd met dank aan donaties van  E. Tositsa en de Bernardakis familie uit het Russische Sint Petersburg.

In 1889 opende het museum zijn deuren voor het publiek. Op dat moment werden er oudheden uit de prehistorie tentoongesteld en beelden. Gedurende de jaren werd de collectie flink uitgebreid met oudheden gevonden tijdens archeologische opgravingen. Het museum werd te klein en men besloot om er een deel aan te bouwen. Dit gebeurde tussen 1932 en 1939.

Helaas brak rond die tijd de pleuris uit, ook wel bekend als WWII. En men besloot om de oudheden in dozen te verpakken en te begraven in de kelders van de museums. Dankzij deze actie zijn veel oudheden goed bewaard gebleven tijdens de oorlog. Er moesten wel wat restauratiewerkzaamheden uitgevoerd worden maar het Nationaal Archeologisch Museum ging in 1947 gewoon weer open.

In 1999 was er een aardbeving waardoor er in de jaren 2002, 2003 en 2004 gerenoveerd moest worden. En het museum werd wederom uitgebreid. In 2004 opende het museum zijn deuren weer. Eerst met de collectie beelden en prehistorische oudheden. En daarna werd de rest (onder andere collectie silver, koper en Egyptische oudheden) tentoon gesteld.

Onderstaand gouden masker is bekend als ’the mask of Agamemnon’. Het is een dodenmasker en werd dus over het gezicht van de overledene geplaatst. Rechts bij de oren zie je gaatjes wat impliceert dat het masker met touw op zijn plek werd gehouden.

Goud dodenmasker in het Archeologisch Museum van Athene

Nog een gouden dodenmasker, zonde titel. Dit soort maskers zijn kenmerkend voor de Myceense tijd.

blank

In het museum vind je oudheden uit verschillende periodes, bijvoorbeeld de prehistorie, Neolithische periode, Myceense periode, de bronstijd en de Myceense periode.

blank

Hoe kom je er?

Vanaf de Akropolis is het 30 minuten lopen naar het Nationaal Archeologisch Museum. Met het openbaar vervoer doe je er ongeveer net zo lang over.

Heb je een lange tussenstop of wil je direct vanaf het vliegveld naar het museum? Dan kun je het beste de taxi nemen. Vanaf het internationale vliegveld van Athene is het 50 minuten rijden naar het museum.

Hoeveel tijd heb je nodig?

Het Nationaal Archeologisch Museum is ontzettend groot en indrukwekkend. Ben jij iemand die graag alle bordjes leest? Dan zou ik aanraden om niet een hele dag naar het museum te gaan maar het op te splitsen in bijvoorbeeld twee ochtenden. Want na vijf uur museum ben je helemaal gaar maar heb je nog lang niet alles gezien en gelezen.

Wil je alleen maar een beetje rondwandelen en rondkijken? Dan is een ochtend of middag voldoende.

Entree kost € 12 in het hoogseizoen en € 6 in het laagseizoen (in 2022).

Lees meer over het Nationaal Archeologisch Museum van Athene.

Wapens uit de 16e eeuw voor Christus (Myceense tijd).

blank

Onderstaande muurschildering komt uit Tyrins (Peloponnesos) en werd uitgevoerd in opdracht van de koning. Meestal werden er religieuze scenes afgebeeld of van de jacht. Hieronder zie je twee personen in een rijtuig die waarschijnlijk aan het jagen waren op wilde varkens.

blank

Op vazen werden vaak afbeeldingen geschilderd die met het dagelijks leven en de natuur te maken hadden. Zoals hieronder een octopus.

blank

In de Tholos tombo, in de buurt van Sparta, werden in 1888 twee gouden bekers gevonden door Christos Tsountas. De bekers uit de 15e eeuw voor Christus zijn goed bewaard gebleven. In de Minoan en Myceense tijd was de stier een belangrijk objecten en deze zie je dan ook afgebeeld op de beker op de foto hieronder.

blank

Een helm gemaakt van de slagtanden van een wild varken.

blank

Op de foto hieronder zie je een volledig ‘dodenpak’ gemaakt van goud.

blank

Onderstaande beelden stammen uit de Cycladische periode en zijn gemaakt van marmer. Op de beelden werden ogen, haar, wangen en soms sierraden geschilderd. Maar daar zie je nu niks meer van terug. De, voornamelijk vrouwelijke, beelden zijn gevonden bij graven. Grote kunstenaars zoals Pablo Picasso, Henry Moore en Giorgio de Chirico lieten zich door deze beelden inspireren.

blank

In de 7e eeuw voor Christus maakt de Griekse kunst een renaissance, ofwel wedergeboorte, door. Men gaat monumentale beelden maken, grootschalig en geïnspireerd door de kunst in Egypte. De eerste stenen tempels worden gebouwd en schilders gaan Griekse mythen op vazen schilderen. Ook beginnen kunstenaars hun namen op kunstwerken te zetten.

In de tweede helft van de 7e eeuw voor Christus ontsaan de Kouroi. De mannelijke versie, de Kouros, is een beeld van een naakte, jongeman die één been naar voren heeft gezet. Het beeld staat voor oneindige schoonheid, kracht en hoop. De eerste Kouros waren kolossaal. Het beeld hieronder is iets bescheidener. Veel van deze beelden zijn teruggevonden in heiligdommen of bij graven. Dan stelden ze degene voor die was overleden of een god.

blank

De Korai is de vrouwelijke versie van de Kouros. Deze beelden zijn vaak kleiner dan de mannelijke en staan voor elegantie en bescheidenheid. In tegenstelling tot de Kouros zijn de Korai altijd gekleed. Ze dragen een jurk en op het hoofd een diadeem of een krans gemaakt van bladeren. De Korai zijn nauwelijks bij graven gevonden. Wel bij tempels, zoals die van de godin Athene op de Akropolis.

blank

Bronzen beeld van de god Zeus of Poseidon.

blank

Al vanaf een vroege periode in de geschiedenis werden graven versierd met beelden en grafstenen. Op een gegeven moment stopte ze daarmee in Attica (stuk in Griekenland waar Athene onderdeel van is). Maar toen brak rond 400 voor Christus de pleuris uit, of eerder gezegd de pest. Aan het begin van de oorlog met Sparta stierven zoveel mensen aan de ziekte dat de Atheners in wanhoop de doden op een hoop gooiden en cremeerden. In de hoop dat de pest niet verder zou verspreiden.

Maar dat betekende dus wel dat een hoop overledene geen eigen plekje hadden waar ze herdacht konden worden. En dat vonden een hoop mensen niet kunnen. Daarom ging men weer persoonlijke grafstenen maken. Een populair thema is de steen waarop de overledene wordt afgebeeld en een hand geeft aan één van de nog levende familieleden. Of een beeld van een overleden vrouw met haar bediende. Naast grafstenen werden ook vazen gebruikt.

Een van de vele grafstenen in het Archeologisch Museum van Athene. Een baby reikt naar zijn overleden moeder.

blank

Bronzen beeld van een paard en een jonge rijder.

blank

Dit is of een bronzen beeld van Perseus die in zijn hand het hoofd van Medusa hield of het is Parijs die de appel van de strijd vasthoudt om die aan te bieden aan godin Aphrodite. Welke van de twee het is weten ze niet.

blank

God Pan die godin Aphrodite loopt lastig te vallen en daarmee een serieuze #metoo aanklacht riskeert. Gelukkig krijgt Aphrodite hulp van de gevleugelde god Eros. En als die klus niet kan klaren dan doet ze het zelf wel met haar slipper in de hand.

blank

De Grieken hielden wel van een beetje humor. Zo ontstond er satire die zich vaak richtte op de politiek. Omdat men ontevreden was over bepaalde dingen. Later ging men ook grappen maken over de tekortkoming van de mens. In het theater werden maskers gedragen gemaakt van klei.

blank
blank

Ik zie je denken, er klopt iets niet met dit beeld. Het hoofd van een man maar lichaam van een vrouw? In deze tijd is er natuurlijk van alles mogelijk als je niet lekker in je lichaam zit maar toen was dat nog niet het geval. Dus wat is het verhaal achter dit beeld? Nou de grafkist is twee keer gebruikt. Oorspronkelijk lagen er een liggende man en vrouw op de deksel. Later hebben ze de man weggehakt en er papierrollen van gemaakt en het hoofd van de vrouw werd er afgehakt en vervangen door dat van een man. Zelfs in de oude tijden was upcycling al populair.

blank

Soms kom je objecten tegen waarvan je denkt ‘Hé, dat lijkt wel Egyptisch!’ Nou dat kan kloppen want al heel vroeg in de geschiedenis werd er tussen landen gehandeld. Dus er kwamen producten uit Egypte (en andere landen) naar Griekenland en andersom.

In de Canopic Jars (potten) hieronder zijn ingewanden gevonden van een gemummificeerd persoon.

blank

De Egyptenaren geloofden niet dat de dood het einde was. De overledene ging na de dood gewoon verder.

blank

Een van de tofste vondsten in het museum (naar mijn mening). Het Antikythera mechanisme. Ofwel, ’s werelds oudste computer. Het bronzen object werd gebruikt om datums te berekenen.

blank

Een beschilderde vaas van klei.

blank

Muurschildering afkomstig van Akrotiri op Santorini. Op onderstaande fresco staan twee jongens afgebeeld die met elkaar aan het boksen zijn. Rechts een afbeelding van een paar springbokken.

blank

Onderstaande schildering is ook gevonden bij Akrotiri en beeldt het landschap af van Santorini in het voorjaar.

blank

Meer Athene

De Akropolis

Monastiráki

Meer Athene